Geestelijke gezondheid

Geestelijke gezondheid bevorderen en aandacht hebben voor zorgverleners.

Stigmatisering, moeilijke toegang tot de arbeidsmarkt… Mensen met psychische problemen – in België één persoon op de drie – hebben af te rekenen met moeilijkheden die hun (re-)integratie in de samenleving hinderen. Al meer dan tien jaar sleutelt de Koning Boudewijnstichting, in een partnerschap met de Fondsen Koningin Fabiola en Julie Renson, aan de beeldvorming over geestelijke gezondheid en bevordert ze initiatieven voor het herstel van personen met psychische stoornissen.

Onze acties

• informeren en sensibiliseren over kwesties die verband houden met negatieve beeldvorming over mensen met een psychische kwetsbaarheid;
  • initiatieven ondersteunen die het herstel van personen met psychische stoornissen bevorderen;
  • netwerkvorming tussen spelers op het terrein ondersteunen en stimuleren;
  • extra aandacht voor zorgverstrekkers in de geestelijke gezondheidszorg in het kader van knelpuntberoepen.

Geestelijke gezondheid maakt deel uit van het programma Gezondheid

Projectoproepen

Unlock your energy !

Ondersteuning van initiatieven die jongeren (15-25 jaar) motiveren en tegelijkertijd de solidariteit en verbondenheid versterken.

Rode Neuzen Fonds - Sterker op school

Steun aan organisaties die uitpakken met een stevig en vernieuwend project dat het mentale, fysieke en sociale welzijn van de leerlingen wil verbeteren en op korte termijn kan wo…

Kind en kip

Geestelijke gezondheid van jongeren bevorderen dankzij interventies met dieren

De evaluatie van interventies met dieren in een context van geestelijke gezondheid van kinderen (van 0 tot 15 jaar inbegrepen) (van 0 t.e.m.15 jaar)

Kregen steun

Groep INTRO

POWERKID! Een Powerkit om steviger in je schoenen te staan door positieve keuzes te maken op school en in het leven. Groep Intro Limburg geeft een weerbaarheidstraining waarbij deelnemers bewust worden van hun fysieke en mentale mogelijkheden.

Jongeren via een ervaringsgerichte weerbaarheidstraining bewust maken van hun fysieke/mentale mogelijkheden teneinde positieve keuzes te maken op school/in het leven.

Groep INTRO

Op-trekking!" (Ons optrekken tijdens het sporten, op trekking gaan in de bossen, maar ook op "track" zijn en blijven, "aan elkaar optrekken".)

In openlucht, conform de coronaregels, creëren van sportieve uitdagingen met jongeren zoals een mobiele buitenfitness of survivalweekend, om zich aan op te trekken.

Partnerschappen, opdrachten en specifieke initiatieven

OverHoop - Samen voorbij trauma, van preventie tot herstel

De Koning Boudewijnstichting coördineert een driejarig project m.b.t. de bewustmaking, preventie en interventie bij vroegkinderlijke negatieve ervaringen.

Welke plaats en rol voor algemene en psychiatrische ziekenhuizen in een zorgtraject naar herstel voor mensen met een psychische aandoening?

Algemene en psychiatrische ziekenhuizen helpen om hun werking beter te integreren in een zorgtraject dat mensen met geestelijke gezondheidsproblemen naar herstel leidt.

Leerstoel in Transitiepsychiatrie

Interdisciplinair onderzoek, onderwijs en kennisdeling over transitiepsychiatrie bevorderen

Fondsen en filantropieformules

Fosses-la-Ville - Un Nouveau Chapitre asbl (Projectrekening)

Een herenhuis kopen voor mensen met dementie en hun partner, en hen overdag in de gemeenschapsruimtes helpen hun vrijheid te benutten, met professionals, vrijwilligers, familie.

Sidekick Sam Academy Fonds

Via dit fonds biedt de Sidekick Sam Academy leerkrachten lespakketten, podcasts en webinars aan om hen te helpen het welzijn en de veerkracht van hun leerlingen te verbeteren.

Medisch Centrum Sint-Jozef (Fonds)

Ondersteuning van de herstelgerichte activiteiten van het Medisch Centrum Sint-Jozef vzw.

Press Releases

Transitiepsychiatrie: naar een betere behandeling van jongeren

14 12 2023

Conclusies en aanbevelingen van de twee leerstoelen in transitiepsychiatrie, die vier jaar lang gesteund werden door het Fonds Julie Renson, het Koningin Fabiolafonds en de KBS.

560.000 euro steun voor zorg in psychiatrische ziekenhuizen op maat van de gebruiker

10 10 2023

14 projecten die een ambitieuze aanpak van herstelgerichte zorg willen invoeren, ontvangen in totaal €560.000 aan steun

Genkse juf Tine is 1.000 Sidekick Sam: “Online vond ik wel wat lesmateriaal over armoede, maar volledige lespakketten, podcasts en getuigenissen? Geweldig!”

15 12 2022

Tine Kellens, juf in de Genkse freinetschool is de 1.000ste leerkracht die zich registreerde bij de Sidekick Sam Academy, de (inter)actieve community voor leerlingenbegeleiding.

Verhalen

Universitaire leerstoelen voor hulp aan jongeren in transitie

Geestelijke gezondheid

“De late adolescentiejaren zijn een cruciale periode voor diagnose en vroegtijdige behandeling.”
Simone Marchini
kinder- en jeugdpsychiater

Kinderen mentaal gezond houden met interactieve technologie

Geestelijke gezondheid

"Ik wilde mijn pijn en lijden omzetten in een doel en dat doel is het bevorderen van preventie van geestelijke gezondheidsproblemen"
Sachin Chaudhry
oprichter van TrustCircle

Ademruimte voor ploeterjongeren

Geestelijke gezondheid

"Door de jongere even afstand te laten nemen van thuis en van de school, proberen we een breuk te voorkomen.”
Anne-Catherine Verhulst
Adjunct-directeur La Chaloupe