Schenkingen en legaten

Filantropie gebeurt in essentie door te schenken of door een legaat over te maken. Meestal bestaat een legaat of een schenking uit een geldsom. Maar het kan ook gaan om voorwerpen, waardepapieren, kunstwerken, onroerende goederen… Dit vermogen kan worden gebruikt om bijvoorbeeld een Fonds op naam op te richten, maar ook om bestaande Fondsen of initiatieven van de Koning Boudewijnstichting te versterken.

Schenking

Bij een schenking, die alleen bij leven kan, maakt de schenker een goed over aan de begunstigde, zonder winstoogmerk. De schenking is definitief en onherroepelijk. Er zijn twee manieren om een schenking te doen:

• Handgift: de schenker overhandigt een deel van zijn vermogen (geld, juwelen, schilderijen…) zonder de schenking te registreren. De begunstigde betaalt dan geen schenkingsrechten. Echter, wanneer de schenker binnen drie jaar na de schenking overlijdt, zijn er successierechten verschuldigd.
  • Notariële schenking: deze verloopt via de notaris. Op deze schenking zijn altijd schenkingsrechten verschuldigd. De schenking van onroerende goederen gebeurt altijd voor de notaris.

Legaten

Om een legaat te doen, moet de schenker een testament opstellen. Hij kan dat zelf doen (eigenhandig geschreven testament) of via een notaris (authentiek testament). In dit laatste geval wordt elke discussie over de interpretatie van de wensen van de erflater vermeden.

Een bijzonder type legaat is het duolegaat, dat gebruikt wordt als de schenker geen directe afstammelingen heeft. De schenker laat een bedrag na aan de Koning Boudewijnstichting en bepaalt dat zij een deel uitbetaalt aan één erfgenaam of meerdere erfgenamen. De Stichting neemt dan de successierechten van die personen op zich. Voor personen die gedomicileerd zijn in Vlaanderen, levert deze werkwijze vanaf 1 juli 2021 niet langer een gunstig eindresultaat op, door een wijziging in de Vlaamse regelgeving. Meer info

Dit beheer wordt gecontroleerd door de censoren die verslag uitbrengen aan de Raad van bestuur van de Stichting.

Advies nodig?

Bogend op meer dan 30 jaar ervaring en een uitgebreid netwerk, helpt ons Centrum voor Filantropie u uw wensen te verduidelijken, uw project te plannen, organiseren en beheren en de impact ervan te evalueren. Centrum voor Filantropie u uw wensen te verduidelijken, uw project te plannen, organiseren en beheren en de impact ervan te evalueren.

Onze filantropieadviseurs bieden een luisterend oor. Ze informeren u en staan u bij in de juridische, fiscale en administratieve aspecten. Vanuit hun onafhankelijke en pragmatische positie helpen zij op elk moment uw filantropisch engagement vorm te geven, om samen aan meer en betere filantropie te doen.

Meer sociale impact door inzet van technologie

"De afgelopen jaren bewaarden we de gegevens in Excellijsten. Als je slechts drie kampen per jaar organiseert, kan je nog iedereen persoonlijk contacteren en de gegevens up-to-date te houden."
Joris Van Cauwenbergh
één van de oprichters van vzw Kadee

Vrouwelijke reparateurs van smartphones opleiden

Digitale inclusie

"Door al deze telefoons onder handen te nemen, word je je bewust van onze impact op het milieu."
Kawtar Bouzid
deelnemer aan de opleiding Digital School for Women

Vier ondernemers leggen uit hoe de Business Partnership Facility hun duurzame activiteiten ondersteunt in Rwanda en Senegal

Ondernemingen voor ontwikkeling

"De relatie tussen financierder en begunstigde is belangrijk. Sociale ondernemers zijn gepassioneerd over wat ze doen. Vertrouwen is essentieel om de uitvoerders mondiger te maken. Ik heb dat vertrouwen ervaren en dat was versterkend, het gevoel dat ik de controle heb om beslissingen te nemen die volgens mij goed zijn voor ons."
Yvette Ishimwe
Oprichtster Iriba Water Group Rwanda