Toekomst van Europa

Debat stimuleren en ideeën ontwikkelen over hoe de Europese Unie beter kan.

In het afgelopen decennium was de consensus ver zoek over de manier waarop de Europese Unie hervormd kan worden. Dit heeft haar ontwikkeling vertraagd. Nochtans is het vandaag belangrijker dan ooit om te bekijken hoe de EU moet evolueren om de vele uitdagingen waar ze voor staat het hoofd te bieden. De Koning Boudewijnstichting stimuleert een zo breed mogelijk debat, zonder taboes, over de toekomst van Europa, in samenwerking met strategische partners.

Onze acties

• het European Policy Centre, het Egmontinstituut en projecten zoals het New Pact for Europe ondersteunen om het (trans)nationale debat over de toekomst van de EU te voeren;
  • verschillende nationale parlementsleden samenbrengen om de posities van de lidstaten en de politieke families beter te begrijpen, en netwerken en een platform voor debat te creëren.

Toekomst van Europa maakt deel uit van het programma Europa

Kregen steun

Jesuit European Social Centre

Europees Leiderschapsproject (ELP)/Sociale EU-Netwerken van Jezuïeten, Brussel

Postdoctoraal leiderschapsprogramma (5 maand) gericht op leidinggevende functies in de EU, gecombineerd met spirituele coaching en sociaal-ecologische netwerking.

Jesuit European Social Centre

Consultancydiensten voor de extractie van gegevens over jezuïetenalumni op LinkedIn

Een lijst opstellen van jezuïetenalumni die nu in het Brusselse ecosysteem werken om ervaringen te delen en samen te werken aan filantropische projecten.

APROPOS-Advancing Process in Politics

Open European Dialogue 2023: Politiek neutraal platform voor Beleidsmakers

Bevorderen van innovatieve contacten/samenwerking tussen partijen/landen, om uitdagingen en perspectieven in Europa beter begrijpen.

Partnerschappen, opdrachten en specifieke initiatieven

European Policy Centre

Strategisch en langetermijnpartnerschap tussen het Europees Beleidscentrum en de Koning Boudewijnstichting

Conference Observatory

De waarnemingspost van de Conferentie is een gezamenlijk initiatief dat is opgezet om de Conferentie over de toekomst van Europa te bestuderen, te evalueren en te verbeteren.

Open European Dialogue

De Open Europese Dialoog (OEF) is een politiek neutraal platform voor Europese beleidsmakers: leden van nationale parlementen die belang hechten aan open uitwisseling.

Fondsen en filantropieformules

European Policy Centre (Fonds Vrienden van)

Filantropen steunen projecten van het European Policy Centre, een onafhankelijke denktank zonder winstoogmerk die de Europese integratie wil bevorderen.

Europe MédiaLab (Fonds Vrienden van)

Filantropen steunen projecten van de Europe MédiaLab (Stars4Media), om bij te dragen tot een betere dialoog en uitwisselingen tussen de media en de instellingen van de Europese U…

EU Watch (Fonds Vrienden van)

Filantropen steunen projecten die het debat en de analyse van cruciaal beleid en besluitvorming van de Europese Unie stimuleert en de communicatie verbetert.

Press Releases

Peiling eupinions - Oorlog in Oekraïne: steun wankelt. Europese kiezers bezorgd over kosten van de oorlog

15 12 2023

Uit de recentste peiling van eupinions, de Europese opiniepeiler, blijkt dat de steun voor de oorlog in Oekraïne wankelt en dat de Europese kiezers bezorgd zijn over de kosten.

Peiling: bezorgde Europeanen blijven Oekraïne steunen tegen Rusland

16 02 2023

Uit de decemberpeiling van eupinions, de Europese opiniepeiler, blijkt dat Europeanen bezorgd zijn maar Oekraïne nog steeds steunen.

Steun van de Europeanen voor Oekraïne neemt lichtjes af

05 12 2022

Volgens de eupinions-enquête neemt de steun van de Europeanen voor Oekraïne licht af, maar is een grote meerderheid voorstander van het EU-lidmaatschap van Oekraïne.