Succes & excellentie
Uitzonderlijk talent alle kansen geven.
Toptalent verdient de kans om te excelleren. Door deze jonge mensen vandaag de kans te geven het allerbeste uit zichzelf te halen, bouwen we aan een sterke samenleving van morgen.
Het Prins Albertfonds ondersteunt jonge professionals door hun managementsvaardigheden te versterken via een internationaal netwerk. Zo helpen ze de Belgische economie van morgen over de grenzen heen versterken.
En via het Boost-programma bieden we jongeren uit kwetsbare omgevingen een intensief traject aan om hun slaagkansen in het hoger onderwijs en op de arbeidsmarkt te verhogen. Want echt talent vind je overal, maar mag nergens verloren gaan.
Succes en excellentie samengevat
- Prins Albertfonds: de vaardigheden van jonge professionals versterken via een internationaal netwerk.
- Boost: talentvolle jongeren uit kwetsbare milieus intensief begeleiden in hun traject.
Succes & excellentie maakt deel uit van het programma Opleiding en ontwikkeling van talenten
Projectoproepen
Fonds Ernest du Bois - Water voor iedereen!
Ondersteuning van projecten die waterarmoede bestrijden in Brussel en Vlaanderen
Bekendgemaakt
2022 Prijs Ernest du Bois voor doctoraatsstudenten
Steun aan een beloftevol doctoraatsstudent(e) die onderzoek verricht over water.
Bekendgemaakt
Hilde Demedts en Jan Dhaese - Prijs voor grafiek (Fonds)
Grafische kunstenaars een podium verschaffen, en grafische kunst in het algemeen promoten door het uitreiken van een prijs.
BekendgemaaktKregen steun
Kanunnik Triestscholen
Via leergemeenschap op zoek gaan naar initiatieven om kwetsbare gezinnen te bereiken en daarvoor een duurzame samenwerking opzetten tussen school/andere organisaties.
KOMO (Sint-Pietersschool)
De krachten rond de school bundelen, om het team tijd en ruimte te geven om voor zichzelf te zorgen, teneinde zijn energie volledig te kunnen inzetten voor kwalitatief onderwijs.
Thomas More Mechelen - Antwerpen
Uitbouwen van een lerend netwerk in Vlaanderen om leerkrachten te helpen bij het laagdrempelig en structureel formuleren van een eenduidige visie op het implementeren van virtual…
Publicaties en cijfers
Evenementen

Studiedag Autonoom Leren
Gratis studiedag voor leerkrachten over autonoom en zelfsturend leren in het basis- en secundair onderwijs.
Partnerschappen, opdrachten en specifieke initiatieven

Talent for Teaching
Leerlingen uit de derde graad secundair onderwijs worden zelf leerkracht en proeven zo van het leerkrachtenberoep.

Boost
Boost is een initiatief van de Koning Boudewijnstichting dat de slaagkansen van jongeren uit kwetsbare milieus wil vergroten.

Fonds SofinaBoël voor Opleiding en Talent: Beurzen voor master- en doctoraatsstudies in het buitenland
SofinaBoël beurzen voor master- en (post)doctoraatsstudies in het buitenland
Fondsen en filantropieformules
Reboot4You (Fonds Vrienden van)
Filantropen steunen projecten van vzw Reboot4you om jongeren op te leiden voor knelpuntberoepen in manuele en technische sectoren.

Hilde Demedts en Jan Dhaese (Fonds)
Grafische kunstenaars een podium verschaffen, en grafische kunst in het algemeen promoten door het uitreiken van een prijs.

DIApositief (Fonds)
Jongeren met migratieachtergrond sensibiliseren voor rechtenstudies en advocatuur
Press Releases

Talent for teaching: leerling kruipt in de huid van leerkracht
Het project ‘Talent for Teaching’ wil leerlingen uit de 3de graad secundair onderwijs laten proeven van het leerkrachtenberoep en zo mee aan de wieg te staan van de volgende gene…

Met goesting leren: 35 scholen krijgen ondersteuning om autonoom leren doordacht uit te werken
Het onderwijsinnovatieplatform Veranderwijs.nu moedigt leerkrachten en schoolleiders aan om een visie op autonoom leren te ontwikkelen.
Alle 13 lerarenopleidingen zetten studenten in als extra hulp voor scholen
Studenten uit de 13 Vlaamse lerarenopleidingen staan klasleerkrachten in het basisonderwijs bij via teamteaching, om leerachterstanden in de coronaperiode te vermijden.
Verhalen

(Veer)krachtige visie na 1 jaar Sidekick Sam Academy
Succes & excellentie
"Meestal komen de kinderen aan mijn deur kloppen bij een conflict, maar dat is vaak slechts het topje van de ijsberg. Als je verder vraagt, ontdek je dat er diepere problemen aan de basis liggen."

Leren programmeren voor VR-bril: “Super cool dat je er echt bent en toch niet”
Succes & excellentie
“Het was niet nodig de leerlingen te motiveren om te experimenteren met virtual reality, wel om ze te begeleiden.”