Succes & excellentie

Uitzonderlijk talent alle kansen geven.

Toptalent verdient de kans om te excelleren. Door deze jonge mensen vandaag de kans te geven het allerbeste uit zichzelf te halen, bouwen we aan een sterke samenleving van morgen.

Het Prins Albertfonds ondersteunt jonge professionals door hun managementsvaardigheden te versterken via een internationaal netwerk. Zo helpen ze de Belgische economie van morgen over de grenzen heen versterken.

En via het Boost-programma bieden we jongeren uit kwetsbare omgevingen een intensief traject aan om hun slaagkansen in het hoger onderwijs en op de arbeidsmarkt te verhogen. Want echt talent vind je overal, maar mag nergens verloren gaan.

Succes en excellentie samengevat

• Prins Albertfonds: de vaardigheden van jonge professionals versterken via een internationaal netwerk.
  • Boost: talentvolle jongeren uit kwetsbare milieus intensief begeleiden in hun traject.

Succes & excellentie maakt deel uit van het programma Opleiding en ontwikkeling van talenten

Projectoproepen

2023 Beurzen voor master- en doctoraatsstudies in het buitenland

SofinaBoël beurzen voor jonge academici voor master- en doctoraatsstudies aan een buitenlandse universiteit.

Bekendgemaakt

Talent for Teaching: laat leerlingen proeven van het leerkrachtenberoep!

Financiële steun voor scholen die leerlingen uit de derde graad van het secundair onderwijs laten proeven van het leerkrachtenberoep.

Bekendgemaakt

Samen Sterk: werken aan verandertrajecten over de schoolmuren heen

Financiële steun voor scholen voor het ontwikkelen van leergemeenschappen over de schoolmuren heen.

Kregen steun

Mobiliteitsbeurzen SofinaBoël 2023

Mobiliteitsbeurzen voor wetenschappelijk doctoraatsonderzoek van zes maanden of een jaar in het buitenland (met uitzondering van de Verenigde Staten).

Bourses de mobilité Gustave Boël - Sofina 2021

SofinaBoël mobiliteitsbeurzen toekennen voor wetenschappelijk onderzoeksverblijven (6 maand of 1 jaar) in het buitenland.

Mobiliteitsbeurzen SofinaBoël 2022

Doctorale mobiliteitsbeurzen (6 maanden of 1 jaar) voor een wetenschappelijk onderzoeksverblijf in het buitenland

Studiedag Autonoom Leren

29/11/2021 13:00 Tot 29/11/2021 16:30

Gratis studiedag voor leerkrachten over autonoom en zelfsturend leren in het basis- en secundair onderwijs.

Professionele leergemeenschappen over de schoolmuren heen

08/11/2023 12:30 Tot 08/11/2023 16:30

Een vormingsnamiddag van Veranderwijs.nu voor onderwijsprofessionals die werken met professionele leergemeenschappen over de schoolmuren heen.

Partnerschappen, opdrachten en specifieke initiatieven

Sterk Schoolbestuur

Het platform www.sterkschoolbestuur.be biedt een gratis en concreet zelfevaluatie-instrument aan om te reflecteren over het beleidsvoerend vermogen van uw schoolbestuur.

Fondsen en filantropieformules

Fonds Vrienden van Fulbright

Filantropen steunen de projecten van Fulbright, het belangrijkste internationale educatieve en culturele uitwisselingsprogramma van de regering van de Verenigde Staten.

Frankrijk België voor culturele, wetenschappelijke, academische en taalkundige samenwerking (Fonds)

Het doel van het fonds is bij te dragen aan projecten die door de Dienst Culturele Actie en Samenwerking van de Franse ambassade zijn aangewezen.

Press Releases

Talent for teaching: leerling kruipt in de huid van leerkracht

Het project ‘Talent for Teaching’ wil leerlingen uit de 3de graad secundair onderwijs laten proeven van het leerkrachtenberoep en zo mee aan de wieg te staan van de volgende gene…

Met goesting leren: 35 scholen krijgen ondersteuning om autonoom leren doordacht uit te werken

Het onderwijsinnovatieplatform Veranderwijs.nu moedigt leerkrachten en schoolleiders aan om een visie op autonoom leren te ontwikkelen.

Alle 13 lerarenopleidingen zetten studenten in als extra hulp voor scholen

Studenten uit de 13 Vlaamse lerarenopleidingen staan klasleerkrachten in het basisonderwijs bij via teamteaching, om leerachterstanden in de coronaperiode te vermijden.

(Veer)krachtige visie na 1 jaar Sidekick Sam Academy

Succes & excellentie

"Meestal komen de kinderen aan mijn deur kloppen bij een conflict, maar dat is vaak slechts het topje van de ijsberg. Als je verder vraagt, ontdek je dat er diepere problemen aan de basis liggen."
Rebecca Van der Zypen
Sidekick Sam op de Sint-Jozefsschool in Strombeek

Leren programmeren voor VR-bril: “Super cool dat je er echt bent en toch niet”

Succes & excellentie

“Het was niet nodig de leerlingen te motiveren om te experimenteren met virtual reality, wel om ze te begeleiden.”
Robbe Wulgaert, leerkracht Sint-Lievenscollege Gent