Succes & excellentie
Uitzonderlijk talent alle kansen geven.
Toptalent verdient de kans om te excelleren. Door deze jonge mensen vandaag de kans te geven het allerbeste uit zichzelf te halen, bouwen we aan een sterke samenleving van morgen.
Het Prins Albertfonds ondersteunt jonge professionals door hun managementsvaardigheden te versterken via een internationaal netwerk. Zo helpen ze de Belgische economie van morgen over de grenzen heen versterken.
En via het Boost-programma bieden we jongeren uit kwetsbare omgevingen een intensief traject aan om hun slaagkansen in het hoger onderwijs en op de arbeidsmarkt te verhogen. Want echt talent vind je overal, maar mag nergens verloren gaan.
Succes en excellentie samengevat
- Prins Albertfonds: de vaardigheden van jonge professionals versterken via een internationaal netwerk.
- Boost: talentvolle jongeren uit kwetsbare milieus intensief begeleiden in hun traject.
Succes & excellentie maakt deel uit van het programma Opleiding en ontwikkeling van talenten
Projectoproepen
2024 Beurzen voor master- en doctoraatsstudies in het buitenland
SofinaBoël beurzen voor jonge academici voor master- en doctoraatsstudies aan een buitenlandse universiteit.

Steun aan erkende Vlaamse jeugdbewegingen
Steun aan erkende Vlaamse jeugdbewegingen
Bekendgemaakt
Talent for Teaching: laat leerlingen proeven van het leerkrachtenberoep!
Financiële steun voor scholen die leerlingen uit de derde graad van het secundair onderwijs laten proeven van het leerkrachtenberoep.
BekendgemaaktKregen steun
Hugo Brugidou
Dit fotografieproject documenteert de revalidatie van gewonde soldaten in de regio Ivano-Frankivsk en het verhaal van ouderen die door de oorlog ontheemd zijn.
Simon Lenskens
Toekennen van een beurs aan een jonge fotograaf die naar het Paraguayaanse Chaco wil reizen, waar een van de laatste oerbossen momenteel tegen een gemiddelde snelheid van 334 hec…
Simen Lambrecht
Toekennen van een beurs aan een jonge fotograaf voor het project ‘Meetjes’ dat de identiteit van een regio probeert te begrijpen via de verhalen van de oudste vrouwelijke inwoner…
Publicaties en cijfers
Evenementen

Studiedag Autonoom Leren
Gratis studiedag voor leerkrachten over autonoom en zelfsturend leren in het basis- en secundair onderwijs.
Partnerschappen, opdrachten en specifieke initiatieven

Boost
Boost is een initiatief van de Koning Boudewijnstichting dat de slaagkansen van jongeren uit kwetsbare milieus wil vergroten.

Fonds SofinaBoël voor Opleiding en Talent: Beurzen voor master- en doctoraatsstudies in het buitenland
SofinaBoël beurzen voor master- en (post)doctoraatsstudies in het buitenland

Talent for Teaching
Leerlingen uit de derde graad secundair onderwijs worden zelf leerkracht en proeven zo van het leerkrachtenberoep.
Fondsen en filantropieformules
TAJO (Fonds)
Kanszoekende jongeren in Gent en Kortrijk via ateliers de mogelijkheid bieden om hun talenten te ontwikkelen zodat ze hun eigen toekomst in handen kunnen nemen.

DIApositief (Fonds)
Jongeren met migratieachtergrond sensibiliseren voor rechtenstudies en advocatuur
Fonds Vrienden van Fulbright
Filantropen steunen de projecten van Fulbright, het belangrijkste internationale educatieve en culturele uitwisselingsprogramma van de regering van de Verenigde Staten.
Press Releases

Talent for teaching: leerling kruipt in de huid van leerkracht
Het project ‘Talent for Teaching’ wil leerlingen uit de 3de graad secundair onderwijs laten proeven van het leerkrachtenberoep en zo mee aan de wieg te staan van de volgende gene…

Met goesting leren: 35 scholen krijgen ondersteuning om autonoom leren doordacht uit te werken
Het onderwijsinnovatieplatform Veranderwijs.nu moedigt leerkrachten en schoolleiders aan om een visie op autonoom leren te ontwikkelen.
Alle 13 lerarenopleidingen zetten studenten in als extra hulp voor scholen
Studenten uit de 13 Vlaamse lerarenopleidingen staan klasleerkrachten in het basisonderwijs bij via teamteaching, om leerachterstanden in de coronaperiode te vermijden.
Verhalen

(Veer)krachtige visie na 1 jaar Sidekick Sam Academy
Succes & excellentie
"Meestal komen de kinderen aan mijn deur kloppen bij een conflict, maar dat is vaak slechts het topje van de ijsberg. Als je verder vraagt, ontdek je dat er diepere problemen aan de basis liggen."

Leren programmeren voor VR-bril: “Super cool dat je er echt bent en toch niet”
Succes & excellentie
“Het was niet nodig de leerlingen te motiveren om te experimenteren met virtual reality, wel om ze te begeleiden.”