Succes & excellentie
Uitzonderlijk talent alle kansen geven.
Toptalent verdient de kans om te excelleren. Door deze jonge mensen vandaag de kans te geven het allerbeste uit zichzelf te halen, bouwen we aan een sterke samenleving van morgen.
Het Prins Albertfonds ondersteunt jonge professionals door hun managementsvaardigheden te versterken via een internationaal netwerk. Zo helpen ze de Belgische economie van morgen over de grenzen heen versterken.
En via het Boost-programma bieden we jongeren uit kwetsbare omgevingen een intensief traject aan om hun slaagkansen in het hoger onderwijs en op de arbeidsmarkt te verhogen. Want echt talent vind je overal, maar mag nergens verloren gaan.
Succes en excellentie samengevat
- Prins Albertfonds: de vaardigheden van jonge professionals versterken via een internationaal netwerk.
- Boost: talentvolle jongeren uit kwetsbare milieus intensief begeleiden in hun traject.
Succes & excellentie maakt deel uit van het programma Opleiding en ontwikkeling van talenten
Projectoproepen
2023 Beurzen voor master- en doctoraatsstudies in het buitenland
SofinaBoël beurzen voor jonge academici voor master- en doctoraatsstudies aan een buitenlandse universiteit.
Bekendgemaakt![Talent for Teaching visual](https://media.kbs-frb.be/en/media/9811/free_crop_1/Talent%2520for%2520Teaching%2520visual.jpg)
Talent for Teaching: laat leerlingen proeven van het leerkrachtenberoep!
Financiële steun voor scholen die leerlingen uit de derde graad van het secundair onderwijs laten proeven van het leerkrachtenberoep.
Bekendgemaakt![Veranderwijs witte achtergrond](https://media.kbs-frb.be/nl/media/316/free_crop_1/Veranderwijs%2520witte%2520achtergrond.jpg)
Samen Sterk: werken aan verandertrajecten over de schoolmuren heen
Financiële steun voor scholen voor het ontwikkelen van leergemeenschappen over de schoolmuren heen.
BekendgemaaktKregen steun
Fonds de la Recherche Scientifique-FNRS
Mobiliteitsbeurzen voor wetenschappelijk doctoraatsonderzoek van zes maanden of een jaar in het buitenland (met uitzondering van de Verenigde Staten).
Fonds de la Recherche Scientifique-FNRS
SofinaBoël mobiliteitsbeurzen toekennen voor wetenschappelijk onderzoeksverblijven (6 maand of 1 jaar) in het buitenland.
Fonds de la Recherche Scientifique-FNRS
Doctorale mobiliteitsbeurzen (6 maanden of 1 jaar) voor een wetenschappelijk onderzoeksverblijf in het buitenland
Publicaties en cijfers
Evenementen
![Veranderwijs witte achtergrond](https://media.kbs-frb.be/nl/media/316/free_crop_1/Veranderwijs%2520witte%2520achtergrond.jpg)
Studiedag Autonoom Leren
Gratis studiedag voor leerkrachten over autonoom en zelfsturend leren in het basis- en secundair onderwijs.
![Veranderwijs](https://media.kbs-frb.be/nl/media/10811/ratio_1_2/Veranderwijs.jpg)
Professionele leergemeenschappen over de schoolmuren heen
Een vormingsnamiddag van Veranderwijs.nu voor onderwijsprofessionals die werken met professionele leergemeenschappen over de schoolmuren heen.
Partnerschappen, opdrachten en specifieke initiatieven
![Talent for Teaching Talent for Teaching - logo](https://media.kbs-frb.be/nl/media/8562/free_crop_1/Talent%2520for%2520Teaching.png)
Talent for Teaching
Leerlingen uit de derde graad secundair onderwijs worden zelf leerkracht en proeven zo van het leerkrachtenberoep.
![Veranderwijs witte achtergrond](https://media.kbs-frb.be/nl/media/316/free_crop_1/Veranderwijs%2520witte%2520achtergrond.jpg)
Veranderwijs.nu
Veranderwijs.nu stimuleert onderwijsactoren in de Vlaamse Gemeenschap om te experimenteren met innovatieve onderwijspraktijken.
![Sterk Schoolbestuur](https://media.kbs-frb.be/nl/media/321/free_crop_1/Sterk%2520Schoolbestuur.jpg)
Sterk Schoolbestuur
Het platform www.sterkschoolbestuur.be biedt een gratis en concreet zelfevaluatie-instrument aan om te reflecteren over het beleidsvoerend vermogen van uw schoolbestuur.
Fondsen en filantropieformules
Fonds Vrienden van Fulbright
Filantropen steunen de projecten van Fulbright, het belangrijkste internationale educatieve en culturele uitwisselingsprogramma van de regering van de Verenigde Staten.
![Fonds DIApositief logo Fonds DIApositief logo](https://media.kbs-frb.be/nl/media/10547/free_crop_1/Fonds%2520DIApositief%2520logo.png)
DIApositief (Fonds)
Jongeren met migratieachtergrond sensibiliseren voor rechtenstudies en advocatuur
Frankrijk België voor culturele, wetenschappelijke, academische en taalkundige samenwerking (Fonds)
Het doel van het fonds is bij te dragen aan projecten die door de Dienst Culturele Actie en Samenwerking van de Franse ambassade zijn aangewezen.
Press Releases
![Talent for Teaching](https://media.kbs-frb.be/en/media/9242/ratio_1_2/Talent%20for%20Teaching.jpg)
Talent for teaching: leerling kruipt in de huid van leerkracht
Het project ‘Talent for Teaching’ wil leerlingen uit de 3de graad secundair onderwijs laten proeven van het leerkrachtenberoep en zo mee aan de wieg te staan van de volgende gene…
![Press Met goesting leren](https://media.kbs-frb.be/nl/media/1032/ratio_1_2/Press%20Met%20goesting%20leren.jpg)
Met goesting leren: 35 scholen krijgen ondersteuning om autonoom leren doordacht uit te werken
Het onderwijsinnovatieplatform Veranderwijs.nu moedigt leerkrachten en schoolleiders aan om een visie op autonoom leren te ontwikkelen.
Alle 13 lerarenopleidingen zetten studenten in als extra hulp voor scholen
Studenten uit de 13 Vlaamse lerarenopleidingen staan klasleerkrachten in het basisonderwijs bij via teamteaching, om leerachterstanden in de coronaperiode te vermijden.
Verhalen
![Sidekick Sam Academy](https://media.kbs-frb.be/nl/media/11087/ratio_1_2/Sidekick%20Sam%20Academy.jpg)
(Veer)krachtige visie na 1 jaar Sidekick Sam Academy
Succes & excellentie
"Meestal komen de kinderen aan mijn deur kloppen bij een conflict, maar dat is vaak slechts het topje van de ijsberg. Als je verder vraagt, ontdek je dat er diepere problemen aan de basis liggen."
![Verhaal onderwijs VRbril](https://media.kbs-frb.be/nl/media/8073/ratio_1_2/Verhaal%20onderwijs%20VRbril.jpg)
Leren programmeren voor VR-bril: “Super cool dat je er echt bent en toch niet”
Succes & excellentie
“Het was niet nodig de leerlingen te motiveren om te experimenteren met virtual reality, wel om ze te begeleiden.”