Muziek en cultuur

Muziek en podiumkunsten bevorderen.

Steeds vaker doen filantropen en muziekliefhebbers een beroep op de Koning Boudewijnstichting. Of ze nu jong muzikaal of ambachtelijk talent willen steunen, of de restauratie van instrumenten bevorderen, wij helpen hen met de uitvoering van hun project ten voordele van cultuur en muziek, in partnerschap met de spelers op het terrein.

Onze acties

• filantropie bevorderen en culturele spelers steunen;
  • jong muzikaal talent en muziekscholen ondersteunen;
  • historisch waardevolle muziekinstrumenten verwerven en hun restauratie en ontsluiting ondersteunen.

Muziek en cultuur maakt deel uit van het programma Erfgoed en cultuur

Meer informatie op erfgoed-kbs.be

Projectoproepen

Fonds d’aide aux projets des étudiants de l’ENSAV La Cambre - Projectoproep 2024

Realisatie en promotie van het eindejaarsproject van de Masterstudenten (Master 2) van ENSAV La Cambre.

Fonds Famille Goethuys-Deheel - Projectoproep 2024

Ondersteuning van diverse culturele en sociale projecten in de gemeente Oudergem

Bekendgemaakt

Fonds d’aide aux projets des étudiants de l’ENSAV La Cambre - Projectoproep 2023

Kregen steun

ReMuA - Réseau de Musiciens-Intervenants en Ateliers

El Sistema Belgium

Muziekworkshops doorheen het jaar en een afsluitend concert voor kinderen van verschillende scholen o.l.v. professionele muzikanten van het Brussels Philharmonic.

Quince Quartet

Festival Resonances 2023

Ondersteuning van het internationale kamermuziekfestival in Ciney.

Les Amis de La Cambre

Les Amis de la Cambre

Toekenning van de prijs volgens de FRB-ENSAV La Cambre overeenkomst.

Fondsen en filantropieformules

European Jewish Buildings (Fonds Vrienden van)

Filantropen steunen projecten van vzw European Jewish Buildings, een cultureel centrum voor de Joodse gemeenschap en organisaties in Brussel.

L'Institut de Rythmique Jaques-Dalcroze (Fonds Vrienden van)

Filantropen steunen projecten van het Institut Dalcroze, die de ontwikkeling en de praktijk van de Jaques Dalcroze-ritmiek stimuleren.

Brussels Philharmonic

Filantropen steunen projecten van Brussels Philharmonic die staat voor het combineren van de zorg voor het muzikale erfgoed met een DNA als pionier.

Press Releases

Partituur Poème nocturne van Eugène Ysaÿe in bruikleen gegeven aan de Koninklijke Bibliotheek van België

09 10 2023

Het Fonds Léon Courtin-Marcelle Bouché heeft de autografische partituur van het Poème nocturne voor viool, cello en orkest opus 29 van de Belg Eugène Ysaÿe (1858-1931) verworven.

Het muziekpatrimonium van Albert Dupuis toevertrouwd aan de Koninklijke Bibliotheek van België

09 02 2023

De KBS geeft het archieffonds van de Waalse componist en dirigent Albert Dupuis uit Verviers voor lange tijd in bewaring aan de Koninklijke Bibliotheek van België.

LIVE2020 blijft de sector steunen en kent bijna 200.000 euro toursupport toe

20 12 2022

Het LIVE2020 Fonds, opgericht voor en door de live muzieksector, maakt 200.000 euro vrij om binnenlandse concerttournees financieel te ondersteunen.

Verhalen

Muziekerfgoed tot leven gebracht

Muziek en cultuur

“Ik ben verrukt en vereerd dat ik deze cello toevertrouwd kreeg, na een lange zoektocht naar een muzikale metgezel.”
Pierre Fontenelle
Cellist, kreeg cello van N.F.Vuillaume uit 1860 in bruikleen

Filantropie ten dienste van jonge muzikanten

Muziek en cultuur

“Het gebeurt niet vaak dat je voor een eerste opname zoveel vertrouwen krijgt, vooral bij een stoutmoedig project als het mijne.”
Valentine Buttard
Pianiste, begunstigde van het Fonds Fravanni