Afrika

De levenskwaliteit van de Afrikaanse bevolking duurzaam verbeteren.

De Koning Boudewijnstichting ondersteunt individuen, organisaties en bedrijven die bijdragen aan een duurzame verbetering van de levensomstandigheden in Afrika. Als goede buren en warme wereldburgers voelen we ons immers ook verbonden met dit continent.

We zorgen voor een steeds sterkere vertegenwoordiging in de landen waar we onze focus leggen, zodat we overal optimaal aanwezig zijn. Naast projectfinanciering streven we naar een nauwere samenwerking met en tussen lokale stichtingen. Zo investeren we in netwerkmomenten, uitwisselingen, peer-to-peercoaching en organisatieontwikkeling.

Een ander belangrijk initiatief van de Stichting is de KBF Africa Prize. Deze award wordt tweejaarlijks uitgereikt aan Afrikaanse organisaties die bijdragen aan de duurzame verbetering van het leven van de Afrikaanse bevolking.

Afrika samengevat

• Individuen, organisaties en bedrijven ondersteunen die de levensomstandigheden verbeteren.
  • Organisatie KBF Africa Prize
  • Wereldwijd ondersteunen en promoten van het werk van de winnaar van de KBF AFrica Prize.

Afrika maakt deel uit van het programma Europa & internationaal

Meer informatie op kbfafrica.org en myriad.org

Kregen steun

Virunga Foundation

Steunfonds voor de families van Rangers die omkwamen in Virunga National Park

Het Rangers Fund biedt een vervangingsinkomen en zekerheid voor de ruim 100 weduwen en bijna 300 wezen van Rangers die tijdens hun werk zijn omgekomen.

Virunga Foundation

Steun voor het Fonds voor Gevallen Rangers van het Virunga Nationaal Park, DRC

Weduwen (en kinderen) van in Virunga gesneuvelde Rangers financieel steunen met pensioenen, contractuele betalingen en liefst ook basisschoolgeld voor alle kinderen tot 10 jaar.

Association pour la protection de l'environnement et la réduction des inégalités

Een 'Atelier des artistes' voor jongeren openen in een voormalige filmzaal in Porto Novo, Benin

Voorzien in een muziekpodium/participatieve workshops (rond theater, schilderen, leesclub, petanque, gezelschapsspelen, film), waar jongeren vrij kunnen creëren en lessen volgen.

Fondsen en filantropieformules

IRIF aisbl - Woluwe-Saint-Lambert (Projectrekening)

Kimbondo-project: voor de aankoop, het vervoer en de installatie van zonnepanelen op een school in de gemeente Mont-Ngafula in Kinshasa.

Mère Marguerite (Fonds)

Steun aan projecten op vlak van gezondheidszorg, huisvesting, voeding, onderwijs,… voor personen die leven in een uiterst precaire situatie in Dungu-Doruma.

Verhalen

Congo helpen op de digitale trein te springen

Afrika

"Je kan hier afstuderen aan de universiteit zonder ooit één computer te hebben aangeraakt."
Samy Mwamba
mede-oprichter van Itot Africa

Data verzamelen in de strijd tegen ondervoeding

Afrika

"Officieel is één op de twee kinderen ondervoed maar het is het zichtbare deel van de ijsberg, de reële cijfers liggen nog hoger."
Dokter Adolphe Nyakasane
directeur van de ngo Kesho Congo