Landschappen uit Edingen. Fonds Michel Demoortel
Edingen als productiecentrum met bijzondere aandacht voor vier wandtapijten die zelfs nog hun stads- en/of weversmerk hebben (Fonds Michel Demoortel).
Waarover gaat het?
Michel Demoortel is erin geslaagd om vier opmerkelijke Edingse weefsels met stads- en/of weversmerk opnieuw bij elkaar te brengen. Naar aanleiding van de aankoop van het vierde wandtapijt dat Michel Demoortel schonk in het kader van zijn nominatief fonds, geeft het Erfgoedfonds de publicatie ‘Landschappen uit Edingen’ uit. Deze publicatie geeft de lezer een overzicht van de stad Edingen als productiecentrum en bespreekt uitvoerig de vier geschonken wandtapijten.
Karakteristiek voor het wandtapijt ‘Hercules doodt de draak voor de tuin der Hesperiden’ (1525-1550), is de brede boord met bloemen en fruit. De kwaliteit van uitvoering en de expliciete referentie naar Edingen (het stadsmerk en de letter N) linksonder zijn de zeldzame getuige van de productie van Edingen. Dit wandtapijt maakt deel uit van een tot op heden nog niet gelokaliseerde serie en is een treffende illustratie van de mobiliteit tussen de verschillende weefcentra.
‘Valkenjacht in een woudlandschap’ (1575-1600) draagt zowel het stadsmerk als het ateliermerk PVC van Philippe van der Cammen. Centraal in dit renaissancistisch parklandschap is een jachtpartij met exotische dieren weergegeven. Twee geliefkoosde thema's in de 16de eeuw. In de boord zijn personificaties van eigenschappen en mythologische figuren weergegeven.
De verdure ‘Woudlandschap met Cephalus en Procris’ (1575-1600) behoort tot hetzelfde genre: een fictief boslandschap met zowel inheemse als exotische flora en fauna en schaars bevolkt met personages. Hier echter verwijzen de personages naar een thema uit de Metamorfosen van Ovidius: het verhaal van Cephalus en Procris. In de boorden zijn eveneens allegorische figuren afgebeeld.
‘Woudlandschap met reigers’ (1615-1650) draagt zowel de handtekening als het ateliermonogram van Hendrik Van der Cammen (1603 - 1676), waarschijnlijk de kleinzoon van de hierboven vermelde Philippe van der Cammen. Dit woudlandschap, met een op Rubens geïnspireerde architecturale boord, behoort tot een oorspronkelijke serie van acht ‘Landschappen met dierengevechten’. Deze serie is de laatste grote nog bewaarde reeks uit de ateliers van Edingen.
De vier besproken weefsels fungeren hier als kostbare getuigen van een glorieuze periode en werden door de passie en vrijgevigheid van Michel Demoortel gevrijwaard voor de volgende generaties!