Marieke Vervoort: verslaafd aan het leven

2023

Een opmerkelijke film over het leven van Paralympics-atlete Marieke Vervoort, die tot stand kwam met steun van de Koning Boudewijnstichting, viert een vrouw die ondanks haar ziekte leefde en stierf op haar eigen voorwaarden.

Marieke Vervoort was een sportieve stuiterbal uit Diest, die ervan droomde om voor de klas te staan. Tot ze als tiener getroffen werd door een zeldzame, ongeneeslijke en erg pijnlijke ziekte. Op haar twintigste belandde ze in een rolstoel.

Maar in een hoekje zitten te kniezen was niets voor haar. Vervoort ontdekte de rolstoelsport. Ze begon met basketbal en duiken. In 2004 schakelde ze over op triatlon, waar ze internationale successen boekte.

Na vier jaar ging ze scherp achteruit. Haar dagen als triatlete waren voorbij. Ze besliste om haar euthanasie-aanvraag in orde te brengen, voor het moment waarop de pijn haar te veel zou worden. In Addicted to Life, de film van Pola Rapaport, vertelt Vervoort hoe deze beslissing haar de kracht gaf om het beste te maken van de tijd die ze zichzelf nog gaf.

En hoe. Marieke Vervoort smeet zich in de rolstoelsprint. Ze werd wereldkampioene en wereldrecordhoudster. Op de Paralympics in 2012 in Londen en in 2016 in Rio pakte ze naast zilver en brons ook goud. Een nationaal icoon was geboren, zeker na haar opmerkelijke persconferentie daar. “Ik geniet nog steeds van elk klein moment. Zodra ik meer slechte dan goede dagen heb, liggen mijn papieren voor euthanasie klaar”, zei ze tegen de verzamelde wereldpers.

Het is in 2016 dat Rapaport de draad oppikt. Vervoort is gestopt met topsport, maar ze drinkt nog met gulzige teugen van wat het leven te bieden heeft. De film volgt haar terwijl ze zich uitleeft met een kitebuggy op het strand en tijdens het skydiven. Maar ook met haar ouders en vrienden, terwijl ze vertelt over leven en dood en hoe je die betekenis geeft. Op 22 oktober 2019, op haar veertigste, maakt een arts op haar verzoek een einde aan haar leven.

"Ik had mijn eigen leven onder controle. En kijk, ik ben er nog steeds. Je doet altijd meer en meer omdat je je eigen leven in handen hebt. Je kunt zeggen wanneer het genoeg is."
Marieke Vervoort
atlete, Paralympische Spelen Rio 2016

De KBS en het Fonds Hibiscus gaven financiële steun aan Addicted to Life. Addicted to Life heeft zijn Belgische première op het filmfestival in Oostende van 27 januari tot 4 februari.

mariekethefilm.com

Meer weten

Marieke, Addicted to life: het recht op sterven, gaf haar de wil om te leven

Documentaire film over de laatste 3 levensjaren van Marieke Vervoort die de existentiële en morele vragen onderzoekt over de manier waarop we reflecteren over sterven en leven.

Filantropie in het bloed

Kwaliteit van zorg

“Mijn kleinkinderen missen voor geen goud de uitreiking van de Prijzen die hun overgrootmoeder gecreëerd heeft.”
Isabelle Jortay-Noël
dochter van Gert Noël

Troostplek verbindt buurtbewoners in zorgzame buurt Ledeberg

Kwaliteit van zorg

“Verlies, verdriet, rouw… is geen makkelijk thema, maar we hebben niet het gevoel dat we aan iets onbereikbaars zijn begonnen.”
Mia Trappeniers
coördinator Zorgzame Buurt Ledeberg

Huisartsen vechten op alle fronten

Kwaliteit van zorg

"Voor al onze acties waren de 10.000 euro een onmisbare hulp. Het gaf ons ademruimte."
Michel De Volder
Brusselse Federatie van Huisartsenverenigingen

Beurzen voor eerstelijnsprofessionals uit de welzijn- en de zorgsector - Derdenrekening

Nieuwe of versterkte vormen van samenwerking tussen eerstelijnsactoren ontwikkelen.

Beurzen voor eerstelijnsprofessionals uit de welzijn- en de zorgsector - Eigen rekening

VOSOG - Vakantiefonds voor Mucopatiëntjes 2024 : Jeugdbewegingsvakantie of vakantie met het gezin

Financiële steun zodat jonge mucopatiënten van 7 tot 18 jaar op vakantie kunnen met een jeugdbeweging of met het gezin.

Loopt binnenkort af!

Andere evenementen

Navigeren naar een gezondheidsvaardige eerstelijnszorg: learnings en aanbevelingen voor organisaties en beleid

13/06/2024 10:00 Tot 13/06/2024 15:15

Gezondheidsvaardigheden: een verschuiving van de focus op het individu naar aandacht voor organisatorische en beleidsaspecten. Wat we leerden vanuit 18 pilootprojecten.

Linum Charity (Fonds Vrienden van)

Filantropen steunen projecten dat zich inzet voor personen met weesziekten. De focus ligt op jonge kinderen waar de financiële noden soms zeer zwaar zijn.

Back on Track (Fonds)

Bevordering van levenskwaliteit van kankerpatiënten met een bijzondere aandacht voor projecten van het AZ Maria Middelares te Gent.

Cliniques de l'Europe (Fonds Vrienden Van)

Filantropen steunen projecten van Europa Ziekenhuizen die als voornaamste missie heeft om gezondheidszorg te verstrekken aan hun patiënten.

17 Fondsen beheerd door de Koning Boudewijnstichting dragen bij tot betere zorg voor zeldzame ziekten

26 02 2024

KBS versterkt dankzij 17 Fondsen het onderzoek naar en de zorg voor zeldzame aandoeningen.

Eindelevensverhalen: een vernieuwend instrument in de palliatieve zorg

18 01 2024

Het Fonds Gert Noël bekroont vzw Amfora voor ‘eindelevensverhalen’, haar vernieuwend instrument in de palliatieve zorg.

Ouders van kinderen met een beperking steunen en respijt gunnen

25 08 2023

22 projecten die respijtoplossingen bieden aan ouders van kinderen met een handicap, ontvangen steun voor een totaalbedrag van 381.900 euro.