40 jaar leiders van morgen ontwikkelen wereldwijd via ondernemerschaps-projecten
In de afgelopen 40 jaar heeft het Prins Albert Fonds, beheerd door de Koning Boudewijnstichting, een cruciale rol gespeeld in de ontplooiing van bijna 600 jonge Belgische talenten en de wereldwijde internationalisering van meer dan 300 Belgische bedrijven. Door deze jonge professionals een unieke kans te geven om hun leiderschapsvaardigheden te ontwikkelen via ondernemerschapsprojecten buiten Europa, is het Fonds uitgegroeid tot een ware carrièreversneller en een bron van innovatie. Op 11 oktober viert het Prins Albert Fonds zijn 40-jarig bestaan en presenteert het de veelbelovende toekomstperspectieven voor de leiders van morgen, die bovendien streven naar maatschappelijke impact. Bij deze gelegenheid zal Pieter Timmermans, CEO van het Verbond van Belgische Ondernemingen, de ‘FEB NextGen Leadership Award’ uitreiken aan een laureaat van het Prins Albert Fonds.
In onze snel veranderende wereld hebben bedrijven en de samenleving meer dan ooit behoefte aan flexibele, innovatieve en nieuwsgierige leiders. Deze changemakers moeten in staat zijn om inspirerende visies te ontwikkelen, weloverwogen beslissingen te nemen en risico’s te beheersen, terwijl ze zich voortdurend aanpassen aan nieuwe omstandigheden. Deze cruciale vaardigheden worden niet alleen op school of universiteit geleerd, maar vooral door waardevolle professionele ervaringen.
Om de leiders van morgen en baanbrekende Belgische bedrijven te ondersteunen, werd in 1984 het Prins Albert Fonds opgericht, ter ere van de 50ste verjaardag van Zijne Majesteit Prins Albert. Dit initiatief staat vandaag onder de hoede van Prinses Astrid en werd gestart door de Koning Boudewijnstichting, het Verbond van Belgische Ondernemingen en het kabinet van Koning Albert II.
Jonge ondernemers klaar om de wereld te veroveren!
Het Prins Albert Fonds zet sinds zijn oprichting sterk in op leren en leiderschapsontwikkeling in een internationale context. Elk jaar krijgen jonge Belgische talenten onder de 30 jaar, na een streng selectieproces, de kans om een intense en verrijkende professionele ervaring in het buitenland op te doen.
Gedurende 12 maanden leiden deze hooggekwalificeerde ondernemende profielen strategische projecten voor Belgische bedrijven, die hiermee een echte meerwaarde bieden aan de economie en hun internationale ambities waarmaken. De kandidaten kiezen zelf hun project, bedrijf en land van bestemming, afhankelijk van hun persoonlijke ambities en wereldwijde opportuniteiten.
Tijdens deze unieke ervaring worden jonge talenten uitgedaagd op zowel professioneel als cultureel vlak. Ze werken in dynamische omgevingen die flexibiliteit en aanpassingsvermogen vereisen, waarbij ze snel nieuwe markten analyseren en creatieve, impactvolle oplossingen bedenken. Het Prins Albert Fonds ondersteunt hen met trainingen, mentorschappen en worden begeleid door de deelnemende bedrijven. Na hun jaar in het buitenland en het behalen van een officieel diploma, blijft het Fonds hen begeleiden met voortdurende opleidingsmogelijkheden binnen de Alumni-gemeenschap, die ook gericht is op het ondersteunen en inspireren van nieuwe rekruten.
Impact
Het Prins Albert Fonds blijft een drijvende kracht achter positieve veranderingen op zowel persoonlijk, economisch als maatschappelijk vlak!
- Persoonlijke en professionele ontwikkeling: Het Fonds heeft de carrière van bijna 600 jonge professionals een flinke boost gegeven. Maar liefst 70% van hen zegt dat deze ervaring hun professionele groei aanzienlijk heeft versneld. Vandaag de dag bekleden velen van hen sleutelposities in management, directie, advies en ondernemerschap, inclusief sociaal ondernemerschap. Op persoonlijk vlak beschouwen de meeste deelnemers deze ervaring als een van de meest memorabele momenten in hun leven.
- Economische impact: Dankzij bijna 600 ondernemerschapsprojecten buiten Europa hebben ongeveer 300 Belgische bedrijven, waaronder ook steeds vaker start-ups, hun vleugels internationaal kunnen uitslaan. Dit heeft hun concurrentievermogen op de steeds uitdagender wordende globale markt aanzienlijk versterkt.
- Maatschappelijke impact: Elk project uitgevoerd voor Belgische partnerbedrijven, heeft bijgedragen aan het behalen van duurzame ontwikkelingsdoelstellingen. Of het nu gaat om gezondheid en welzijn, duurzame infrastructuur, klimaatverandering, circulariteit en verantwoorde productie, deze projecten maken een positieve en blijvende impact op diverse sectoren.
Evolutie
In de afgelopen 40 jaar is het aantal deelnemers aan het Fonds spectaculair gegroeid, van maximaal 15 naar 30 per jaar. Waar vrouwen in de beginjaren nauwelijks vertegenwoordigd waren, zien we de afgelopen tien jaar een indrukwekkende verandering: een perfecte balans van 50% vrouwen en 50% mannen.
Hoewel de missie van het Fonds onveranderd is gebleven, hebben we door de jaren heen de evolutie van Belgische bedrijven gezien in hun reactie op wereldwijde uitdagingen. Bovendien zien we de ambitieuze nieuwe generaties die streven naar een grotere maatschappelijke impact.
- Diversificatie van projecten: Naast de traditionele commerciële missies, die nog steeds 50 tot 60% van de projecten uitmaken, richten steeds meer deelnemers zich op innovatieve en sociale projecten (40%). Denk hierbij aan digitale transformatie, duurzaamheid en ondersteuning van kwetsbare gemeenschappen.
- Diversificatie van bedrijven: Waar deelnemers vroeger vooral grote bedrijven kozen, richten ze zich nu ook op start-ups (42%) en KMO’s (21%), vooral scale-ups in digitale technologie of met een maatschappelijke impact zijn in trek.
- Diversificatie van sectoren: Naast de traditionele sectoren zoals farma, voeding, industrie en materialen, trekken digitalisering (33%) en sociale ondernemingen (33%) steeds meer deelnemers aan. In 2024 ondersteunde het Fonds zelfs een pilootproject met de NGO Louvain Coopération in Kinshasa, DR Congo.
- Diversificatie van landen: Traditioneel zijn Azië (40%) en de Verenigde Staten (30%) de meest populaire continenten voor deelnemers. Door de Covid-19-pandemie is de interesse in China echter afgenomen, terwijl de Verenigde Staten aan populariteit hebben gewonnen. Opvallend is dat Afrika, Latijns-Amerika en Oceanië aanzienlijke vooruitgang hebben geboekt.
In de toekomst wil het Prins Albert Fonds zijn missie voortzetten om de ontwikkeling van nieuwe generaties leiders te ondersteunen en bij te dragen aan duurzamere en rechtvaardigere samenlevingen in België en de wereld.
Quotes
Pieter Timmermans, CEO van het Verbond van Belgische Ondernemingen: “Via zijn steun aan het Prins Albertfonds (PAF) wil het VBO bruggen slaan tussen jongeren, ondernemerschap en onze internationaal actieve ondernemingen, om zo bij te dragen aan de internationale uitstraling van België. Ik ben dan ook verheugd om, ter gelegenheid van het veertigjarige bestaan van het PAF, die steun verder te verankeren door de ‘FEB NextGen Leadership Award’ te lanceren. Dankzij die award kan de laureaat een passende opleiding financieren die zijn of haar carrière een extra boost zal geven.”
Emmanuel Caeymaex, Chief Commercial Officer & Head of Patient Impact bij UCB, Voorzitter en voormalig laureaat van het Prins Albert Fonds: “De missie van het Prins Albert Fonds is altijd geweest en zal altijd blijven: het bieden van een unieke leerervaring en persoonlijke ontwikkelingservaring. Veel alumni vergelijken deze ervaring met een ‘toegepaste’ MBA, een jaar waarin ze hun leiderschapsvaardigheden smeden en de essentiële vaardigheden voor de toekomst ontwikkelen. Een perfecte mix van analytisch denken, creativiteit, veerkracht, wendbaarheid, nieuwsgierigheid en een levenslange leergierigheid: onmisbare kwaliteiten voor elke ondernemer en leider van de 21e eeuw.”
Kristel Van den Bergh, Managing Director van het Prins Albert Fonds en voormalig laureaat: “De ervaring van het Prins Albert Fonds was een ware openbaring! In 2014 gaf het programma me de kans om me te richten op de hightechsector, een fascinerende wereld die ik acht jaar lang heb verkend voordat ik Algemeen Directeur van het Fonds werd. Het Prins Albert Fonds opent deuren naar een nieuwe toekomst, een ‘life-changing experience’, een ‘gouden ticket’ om je carrière te transformeren, nieuwe vaardigheden te verwerven en een nieuwe toekomst op te bouwen… Wie droomt er niet van zo’n kans?”
Thomas Poelmans, sociaal ondernemer, medeoprichter van Hydrobox & NAMé Recycling: “Samenwerken met het Prins Albert Fonds heeft de groei van Hydrobox en NAMé Recycling aanzienlijk versneld. In slechts een jaar tijd heeft Annelies Vanderwaeren de verkooporganisatie van Hydrobox in Kenia getransformeerd van een eenvoudige structuur naar een echte machine die de groei van het bedrijf aandrijft. Ward Goossenaerts heeft NAMé Recycling tijdens een kritieke periode overeind gehouden dankzij zijn uitzonderlijke ondernemersvaardigheden. Deze indrukwekkende prestaties waren cruciaal om investeerders te overtuigen om meer dan 12 miljoen euro te investeren, waardoor we onze impact in Sub-Sahara Afrika de komende jaren kunnen vergroten.”
Feestelijk viering
Op 11 oktober viert het Prins Albert Fonds met trots zijn 40-jarige positieve impact tijdens een bijzonder evenement, waar ook Prinses Astrid aanwezig zal zijn. Dit evenement, dat ongeveer 600 laureaten, partnerbedrijven en speciale gasten samenbrengt, zal een terugblik bieden op de indrukwekkende geschiedenis van het Fonds en zijn cruciale rol in de bevordering van de Belgische buitenlandse handel. Inspirerende getuigenissen zullen hierbij centraal staan.
Tijdens deze gelegenheid zal het Verbond van de Belgische Ondernemingen de prestigieuze ‘FEB NextGen Leadership Award’ uitreiken aan een jonge laureaat. Deze gelukkige winnaar/winnares krijgt een extra steuntje in de rug voor zijn of haar carrière, met een opleidingsbudget van 5.000 euro om een nieuwe stap in zijn of haar professionele ontwikkeling te zetten.