Het Fonds Léon Courtin-Marcelle Bouché, beheerd door de Koning Boudewijnstichting, heeft 17 autografische manuscripten van de internationaal gerenommeerde, Belgische componist Philippe Boesmans (°1936), die op het punt stonden per stuk verkocht te worden, in zijn geheel gekocht. Op die manier kon het Fonds voorkomen dat waardevol muzikaal erfgoed verspreid geraakt en kon ze de manuscripten terug naar België brengen, zodat ook de volgende generaties er kunnen van genieten.
Het Fonds Léon Courtin-Marcelle Bouché kon de 17 manuscripten als geheel aankopen op de veiling ‘Lettres & Manuscrits autographes – Musique’ van Ader op 12 oktober in Parijs. Het Fonds kocht eerder al verschillende kwaliteitsvolle stukken uit ons Belgisch (muzikaal) erfgoed om ze te bewaren voor de volgende generaties.
De Koning Boudewijnstichting zal de manuscripten nu toevertrouwen aan de Muziekafdeling van de Koninklijke Bibliotheek van België, waar de documenten in de beste omstandigheden bewaard worden en voor iedereen toegankelijk zijn voor onderzoek.
Dankzij de aankoop van die 17 composities uit de collectie muziekhandschriften van de Parijse uitgever Jobert, zal ook de muzikale en musicologische expertise over Boesmans verder ontwikkeld worden. Tot nu toe hadden de Belgische bibliotheken en instellingen nog geen enkel autografisch manuscript van deze componist in hun collecties.
Internationaal gerenommeerd Belgisch componist
Philippe Boesmans (Tongeren, °1936) ontwikkelde een zeer persoonlijke muzikale taal en werd al snel erkend als een van de meest getalenteerde componisten. Hij won diverse prijzen in binnen- en buitenland, zoals de Prix Italia (1971) voor zijn compositie Upon la mi: één van de manuscripten die deel uitmaken van de aankoop.
Onder de aangekochte manuscripten bevindt zich ook Boesmans’ eerste opera, La Passion de Gilles, die in 1983 in de Munt in première ging en L'incoronazione di Poppea, de herorkestratie van Monteverdi’s opera die Boesmans op vraag van Gerard Mortier, directeur van de Munt, maakte.
Boesmans is ook een componist die bekend staat om zijn orkestrale en instrumentale muziek. Met zijn Concerto voor viool en orkest, een hommage aan de Belgische vioolschool van Vieuxtemps en Ysaÿe, won hij de Prix de l'Académie Charles Cros.
In 2000 won Boesmans de Prix Honegger voor zijn gehele oeuvre, en in 2004 de Prix de la Musique de la SACD.
Over het Fonds Léon Courtin – Marcelle Bouché
Het Fonds Léon Courtin-Marcelle Bouché, beheerd door de Koning Boudewijnstichting, steunt de aankoop, conservatie, restauratie en valorisatie van ons Belgisch erfgoed om dit te bewaren voor de volgende generaties. Door de jaren heen heeft het Fonds al vele belangrijke aankopen gedaan. Ook op vlak van ons muzikaal erfgoed, is het Fonds een belangrijke pijler. Zo konden eerder al volgende stuks aangekocht worden en bewaard blijven in onze openbare collecties: de contrabas van Benoît Joseph Boussu, een vroeg-19e-eeuwse fagot van Tuerlinckx, de laatste piano van de Brusselse pianobouwer Jacques-François Vogelsangs en de oudste baritonsaxofoon (1846), gemaakt door Adolphe Sax zelf. Met de recente aanwinst wordt opnieuw een belangrijk archief voor ons muzikaal erfgoed voor de toekomst bewaard.