Publicaties
2 kilometer lange muur scheidt Nederlandstalige van Franstalige scholen in Brussel
04 02 2016
Concrete aanbevelingen om op korte termijn te zorgen voor een betere samenwerking tussen Nederlandstalige en Franstalige schoolgemeenschappen in Brussel.
Waarover gaat het?
De vrijdaggroep, een denktank voor geëngageerde jongeren van diverse pluimage, kon via een geo-lokalisatie analyse 90 Brusselse scholen identificeren die gescheiden worden door een muur. De schoolpleinen, eetzalen en gangen worden fysiek door muren, hekken of rode lijnen gescheiden in een gedeelte voor de kinderen van het Franstalig onderwijs en een gedeelte voor de leerlingen van het Nederlandstalig onderwijs.Ze schatten dat er zo een reële, maar voor de meesten onzichtbare, muur van meer dan 2 kilometer door Brussel loopt. Ongeveer 30.000 kinderen worden dagelijks geconfronteerd met deze fysieke barrières. De muur verdeelt niet enkel kinderen in twee kampen. Ook de regelgeving is niet op elkaar afgestemd. En dat speelt in het nadeel van de schoolgaande Brusselse jeugd. Daarom lanceert de Vrijdaggroep een aantal voorstellen die de situatie op korte termijn kunnen verbeteren, en pleit ze voor meer verregaande structurele samenwerking tussen het Nederlandstalig en Franstalig onderwijs in Brussel. Dat staat vandaag te lezen in haar nieuwste rapport.
Auteur(s)
Sam Proesmans
Hanseeuw Laurent
François Toussaint
Brieuc Van Damme
-
Koning Boudewijnstichting
François Toussaint
-
Asociación Alianza Wichi