Vereenvoudiging van de energiefactuur
Aanbevelingen rond de vereenvoudiging van de energiefactuur door het Platform tegen energiearmoede.
Waarover gaat het?
Bijna één op de vijf Belgische gezinnen wordt getroffen door brandstofarmoede. Een duidelijke energiefactuur kan in het bijzonder deze mensen helpen om een zicht te krijgen op hun schulden, om na te gaan of het sociaal tarief wordt toegepast en ook om de prijzen van de verschillende leveranciers te vergelijken en om zo hun budget te verlichten.
Een studie van de Europese Commissie toont aan dat 41% van de consumenten hun energiefactuur moeilijk begrijpen. Bij verbruikers die het moeilijk hebben om hun energiefactuur te betalen, ligt dit aandeel nog hoger. De gas- en elektriciteitsfactuur is voor veel verbruikers een zeer onduidelijk en onleesbaar document: de jaarlijkse afrekeningsfacturen zijn eindeloos lang, bepaalde nuttige informatie terugvinden is onmogelijk, de gedetailleerde kosten zijn ingewikkeld, het nut van de vele wettelijke vermeldingen is betwistbaar…
Voor kwetsbare gezinnen kan het niet begrijpen van de energiefactuur leiden tot administratieve beslommeringen en het niet benutten van bepaalde rechten, zoals het sociaal tarief of het contact met de ombudsdienst voor energie.
In 2016 startte het platform tegen energiearmoede, beheerd door de Koning Boudewijnstichting, een uitgebreide denkoefening over de vereenvoudiging van de energiefactuur. Het platform brengt verschillende actoren samen: de leveranciers, netbeheerders, regulatoren en de verenigingen die kwetsbare gezinnen ondersteunen. Het is de bedoeling om op het gewestelijke en het federale niveau te zoeken naar goede praktijken en om aanbevelingen te formuleren voor de beleidsverantwoordelijken.