Twaalf belangrijke werken van de Koning Boudewijnstichting verrijken de collecties van het Suermondt-Ludwig Museum
Het Suermondt-Ludwig Museum, gelegen in Aken, ontvangt twaalf belangrijke werken in langdurige bruikleen van de Koning Boudewijnstichting. Deze opmerkelijke werken uit de 19de eeuw verrijken de presentatie van de Düsseldorfse School en introduceren emblematische figuren uit de Nederlandse en Belgische landschap- en genreschilderkunst. Vanaf 4 december opent de tentoonstelling haar deuren voor het grote publiek, die een onderdompeling biedt in de evolutie van de Europese schilderkunst van de 19de eeuw, met bijzondere aandacht voor de culturele banden tussen Duitsland, België en Nederland.
Het is de eerste keer dat de Koning Boudewijnstichting zoveel werken – twaalf in totaal – in langdurige bruikleen aan een buitenlands museum geeft. Deze werken maken deel uit van de collectie van het verzamelaarsechtpaar Hanns von der Ohe en Renate Luck. De collectie, die bestaat uit opmerkelijke werken van Nederlandse en Belgische kunstenaars, illustreert het belang van de landschap- en genreschilderkunst uit hun tijd. Onlangs is de collectie als schenking aan de Koning Boudewijnstichting overgedragen, om deze kunstwerken te bewaren voor toekomstige generaties en toegankelijk te maken voor het grote publiek.
Een speciaal ingerichte zaal op de tweede verdieping van het museum belicht de nieuwe collectie, gepresenteerd als een geheel dat de evolutie van de Noord- en Midden-Europese landschapschilderkunst weerspiegelt. De zaal benadrukt ook de nabijheid van de artistieke scène van de buurlanden, met een verkenning van romantische en realistische stromingen die getuigen van een veranderende relatie met de natuur en de samenleving. Het werk van Wilhelm Lommens verrijkt de weergave van de Düsseldorfse School, die wordt gekarakteriseerd door Johann Wilhelm Schirmer en de broers Achenbach. Bovendien maakt de integratie van grote kunstenaars zoals Theophile de Bock en Paul J.C. Gabriel, emblematische figuren van de Haagse School, het voor het museum mogelijk voor het eerst belangrijke vertegenwoordigers van deze stroming tentoon te stellen. De Haagse School, beïnvloed door de School van Barbizon, speelde een cruciale rol in de opkomst van nieuwe artistieke impulsen, met name in de ontwikkeling van het post-impressionisme en de moderniteit.
Belgische kunstenaars, zoals Isidore Verheyden, François Antoine Bossuet en Jean-Baptiste de Jonghe, voegen een extra dimensie toe aan de collectie door hun visie op het landelijke idylle en het boerenleven, weergegeven met een romantische gevoeligheid die een ontsnapping bood aan de verstedelijking en industrialisatie van hun tijd. Dichtbij de Koninklijke Academie van Schone Kunsten in Brussel, hadden deze kunstenaars uitwisselingen met de belangrijkste schilders uit andere Europese artistieke centra, waardoor nieuwe accenten in het genre van landschap- en genreschilderkunst werden geïntroduceerd.
Deze grensoverschrijdende presentatie wordt ook verrijkt met nieuwe werken van vertegenwoordigers van de Münchense School, zoals Walther Firle en zijn meester Alois Gabl.
Deze langdurige bruiklenen illustreren het belang van artistieke uitwisselingen tussen de buurlanden. Het museum biedt zo een historisch perspectief, versterkt de culturele banden met België en Nederland, en trekt een gevarieerd en grensoverschrijdend publiek aan.
Till-Holger Borchert, directeur van het Suermondt-Ludwig Museum: "We hebben de verantwoordelijkheid om de culturele banden tussen drie landen te versterken, die in de 19de eeuw essentiële motoren waren van de moderniteit. Deze samenwerking verrijkt onze collectie en verdiept de culturele ervaring van ons publiek."
Mélanie Coisne, Head of Programme Erfgoed en Cultuur bij de Koning Boudewijnstichting: "We zijn verheugd om deze werken in Aken te zien, in een museum dat zo goed de culturele verbinding tussen onze buurlanden weerspiegelt. Met dit langdurige bruikleen willen we niet alleen het artistieke erfgoed bewaren, maar ook nieuwe dialogen tussen kunst en publiek openen. We hopen dat deze werken bezoekers zullen inspireren en uitnodigen om andere kunst- en cultuurplekken te ontdekken."
De zorg voor Erfgoed
Al meer dan 35 jaar zet de Koning Boudewijnstichting zich in voor het behoud van het culturele erfgoed van België. Mede dankzij de vrijgevigheid van vele mecenassen kon de stichting een collectie van meer dan 27.000 kunstwerken en 27 archieven samenbrengen, die ze toevertrouwde aan bijna 100 musea en instellingen.
Meer informatie
- Foto's van werken in langdurige bruikleen gegeven door de Koning Boudewijnstichting aan het Suermondt-Ludwig Museum.
- Suermondt-Ludwig Museum
Perscontact
Koning Boudewijnstichting
Thierry Van Noppen
vannoppen.t@kbs-frb.be
0479 31 85 56
Suermondt-Ludwig Museum
info@suermondt-ludwig-museum.de
+49 241 47980-40