Projectoproep Fonds Jacqueline Cigrang
Het Fonds Jacqueline Cigrang steunt initiatieven die de ontwikkeling van kwetsbare kinderen bevorderen door middel van buitenschoolse activiteiten en/of schoolondersteuning.
Waarover gaat het?
Buitenschoolse activiteiten, een springplank voor ontwikkeling en schoolsucces
De regelmatige deelname van een kind aan buitenschoolse tijd en activiteiten draagt bij tot zijn of haar ontwikkeling. Het stelt hen in staat hun nieuwsgierigheid te ontwikkelen, hun talenten te ontdekken, zich sociaal op te stellen, hun horizon te verbreden en de wereld waarin ze zich ontplooien beter te begrijpen. Buitenschoolse activiteiten vormen ook een krachtige vector voor inclusie van kinderen in kwetsbare situaties. Ondersteuning van autonoom schoolwerk en/of huiswerk binnen of in de buurt van schoolterreinen maakt het mogelijk ongelijkheden in het onderwijs te bestrijden, het zelfvertrouwen van kinderen te versterken en gelijkheid na te streven.
Daarom wil het Fonds Jacqueline Cigrang inclusieve initiatieven ondersteunen die het partnerschap tussen organisaties en een of meer scholen centraal stellen in de organisatie van buitenschoolse activiteiten en/of schoolondersteuning met het oog op het versterken van de fysieke, psychologische en intellectuele ontwikkeling van kinderen van 2,5 tot 12 jaar oud, en in het bijzonder kinderen van die leeftijden in kwetsbare situaties.
De begunstigden van deze projectoproep zijn kinderen in kwetsbare situaties, waaronder:
- Kinderen die in een situatie van sociaal-economische onzekerheid leven en vanwege hun economische situatie beperkte toegang hebben tot de aangeboden activiteiten;
- Kinderen die in gebieden wonen met weinig activiteitenaanbod, zoals plattelandsgebieden of ver van stedelijke centra;
- Kinderen met specifieke behoeften, waaronder kinderen met een handicap of leerproblemen, die obstakels tegenkomen bij de toegang tot activiteiten die zijn aangepast aan hun behoeften.
De oproep tot het indienen van projecten heeft tot doel partnerschappen te ondersteunen die buitenschoolse activiteiten en/of huiswerk integreren in de dag van kinderen in kwetsbare situaties binnen de schoolmuren of in de buurt.
Deze oproep richt zich in de eerste plaats op projecten die buitenschoolse en/of ondersteunende activiteiten organiseren als hefboom voor de inclusie van kinderen in kwetsbare situaties. In totaal zullen in heel België minimaal 10 projecten worden geselecteerd. Deze projectoproep is beschikbaar in het Nederlands en in het Frans. Projectleiders uit de Duitstalige Gemeenschap worden uitgenodigd om hun aanvraag in een van deze twee talen in te dienen, afhankelijk van hun voorkeur.
Wat verstaan we onder buitenschoolse activiteiten?
Met buitenschoolse activiteiten bedoelen we in de breedste zin activiteiten voor schoolgaande kinderen, voor en na schooltijd, tijdens de middagpauze, op woensdagnamiddag, in het weekend en tijdens vakanties of schoolvakanties. Dit omvat begeleide zelfstandige activiteiten, educatieve, culturele, sportieve of andere activiteiten, ongeacht of deze plaatsvinden op het schoolterrein of daarbuiten.
Wat is het doel van deze oproep?
Het Fonds wil partnerschappen tussen organisatoren van buitenschoolse activiteiten en een of meer scholen aanmoedigen om de integratie, ontwikkeling en schoolsucces van kinderen in kwetsbare situaties en, breder, van alle kinderen van 2, 5 tot 12 jaar oud, te bevorderen. Deze samenwerkingen hebben tot doel de dagen van kinderen te verrijken door participatieve, sociaal-culturele en sportieve activiteiten en/of schoolondersteuning te integreren. Via dit initiatief worden vier hoofddoelstellingen nagestreefd:
- Bevordering van de toegankelijkheid en stimulatie van de deelname van kinderen in kwetsbare situaties en hun families aan buitenschoolse activiteiten en/of schoolondersteuning;
- Verbetering van het aanbod en de kwaliteit van buitenschoolse activiteiten;
- Beter rekening houden met de behoeften van kinderen, en formeel en informeel leren bevorderen;
- Ontwikkeling van partnerschappen en netwerken.
Voor welk soort projecten?
Dit zijn samenwerkingsprojecten tussen één of meerdere organisatoren van buitenschoolse activiteiten (vrijetijdsopvang, organisatoren van externe activiteiten en/of social-profitorganisaties) en één of meerdere scholen. De projecten richten zich op de bevordering en aanmoediging van de toegankelijkheid en participatie van kinderen in kwetsbare situaties en van alle kinderen van 2,5 tot 12 jaar.
Wie kan een aanvraag indienen?
- Alle organisaties die buitenschoolse activiteiten aanbieden voor kinderen en jongeren van 2,5 tot 12 jaar (sport, muziek, cultuur, kunst, etc.). Deze organisaties moeten een maatschappelijk doel hebben (social-profitorganisatie, sociale ondernemers, coöperaties, etc.);
- Alle organisaties die schoolondersteuning bieden;
- Actoren die actief zijn in een kleuter- en/of lagere school erkend en/of gesubsidieerd door de overheid (Vlaamse Gemeenschap – Brede School..., Federatie Wallonië-Brussel – ONE, Cocof, Academies..., Duitstalige Gemeenschap);
- Erkende en/of gesubsidieerde scholen en/of schoolbesturen op fundamenteel niveau (Vlaamse Gemeenschap, Federatie Wallonië-Brussel, Duitstalige Gemeenschap). Particuliere scholen komen niet in aanmerking.
Timing van de projectoproep
Projecten kunnen worden ondersteund voor een periode van 3 schooljaren, beginnend bij de start van het schooljaar 2025-2026 en eindigend tijdens het schooljaar 2027-2028.
Wat zijn de ontvankelijkheidscriteria?
- Dossiers worden via het online formulier ingediend binnen de deadlines.
- De projecten passen in de bovenstaande timing en starten vanaf de start van het schooljaar in 2025.
- Initiatieven gericht op de commerciële exploitatie van ideeën, acties of producten komen niet in aanmerking.
- Het dossier wordt ingevuld in de taal van het formulier en uiterlijk op 6 maart om middernacht ingediend.
- De organisatie heeft haar hoofdkantoor in België.
Wat zijn de selectiecriteria?
Een onafhankelijke jury, verantwoordelijk voor de beoordeling van de dossiers, zal rekening houden met een aantal objectieve criteria die hieronder worden beschreven.
1. Betrokkenheid van de doelgroep
Het project en het aanbod aan activiteiten komen tegemoet aan de behoeften van de doelgroep: kinderen in kwetsbare situaties en hun families, waaronder:
- Kinderen die in een situatie van sociaal-economische onzekerheid leven en vanwege hun economische situatie beperkte toegang hebben tot de aangeboden activiteiten;
- Kinderen die in gebieden wonen met weinig activiteitenaanbod, zoals plattelandsgebieden of ver van stedelijke centra;
- Kinderen met specifieke behoeften, waaronder kinderen met een handicap of leerproblemen, die obstakels tegenkomen bij de toegang tot activiteiten die zijn aangepast aan hun behoeften.
Er zal ook bijzondere aandacht worden besteed aan de wijze waarop de doelgroep bij de ontwikkeling van het project werden betrokken.
2. Toegankelijkheid van projecten
In het dossier wordt uitgelegd hoe het project de toegang en participatie van kinderen en gezinnen in kwetsbare situaties bevordert. Dit kan verschillende aspecten omvatten, zoals: geografische toegankelijkheid; registratieprocedures; openingstijden, manieren waarbij gezinnen betrokken worden om een vertrouwensband te bekomen en behouden; financiële toegankelijkheid: de aangeboden activiteiten moeten gratis worden aangeboden of minstens een sociaal tarief aanbieden; het gebruik van communicatie aangepast aan alle gezinnen, ook gezinnen die verwijderd zijn van de buitenschoolse cultuur, …
3. Kwaliteit van het aanbod
In het dossier wordt duidelijk aangegeven wat de projectleiders ondernemen om de kwaliteit van het buitenschoolse activiteitenaanbod voor kinderen in kwetsbare situaties te verbeteren, met name wat betreft de regelmaat van de programmering, de inhoud van de aangeboden activiteiten en de opleiding van toezichthoudend personeel.
Het dossier geeft de educatieve doelstellingen van het project weer, evenals de belangrijkste elementen van de activiteiten in het project (aanpak, gebruikte educatieve hulpmiddelen, enz.).
4. Partnerschappen en netwerken
Het dossier laat zien hoe het project de banden tussen de organisatoren van buitenschoolse activiteiten en de school versterkt, evenals de betrokkenheid van ouders als partners in het onderwijs. Het dossier geeft aan hoe netwerken lokaal worden ontwikkeld om nieuwe kansen te creëren en de horizon van kinderen te verbreden.
5. Haalbaarheid en evaluatie
Uit het dossier blijkt duidelijk dat de projectleiders haalbare en meetbare doelstellingen hebben gedefinieerd en ervoor hebben gezorgd dat ze over de juiste partners, de nodige vergunningen, het benodigde materieel, etc. beschikken. In het dossier wordt aangegeven hoe het project zal worden geëvalueerd en hoe de begunstigden bij het evaluatieproces zijn betrokken.
Welke financiële steun?
Geselecteerde projecten krijgen gedurende drie jaar financiële steun van maximaal 30.000 euro per jaar. Ook kleinere projecten kunnen hun aanvraag indienen.
Aanvragers moeten in hun dossier een gedetailleerde begroting indienen.
Om hun projecten uit te voeren, wordt een financiering van maximaal 30.000 euro per jaar toegekend. Dit wordt in drie schijven verdeeld over een periode van drie jaar. Twee samenvattende evaluatierapporten, na het eerste en het tweede jaar, zullen de vrijgave van de tweede en derde schijven mogelijk maken. Anders zal het project voor het volgende jaar niet in aanmerking kunnen komen voor financiering. Tijdens het laatste jaar van de implementatie van het project zal een eindevaluatierapport worden opgesteld.
Bovendien verbinden de projectleiders zich ertoe de filosofie van het project te respecteren en actief deel te nemen aan de individuele en collectieve steundagen die de Koning Boudewijnstichting organiseert in het kader van deze oproep (zie rubriek “Welke begeleiding?”).
De steun kan worden gebruikt voor de volgende uitgaven: begeleiding (tussenkomst in de kosten van een externe dienstverlener, vrijwilligerskosten, salarissen, consultatietijd, etc.), ontwikkeling, materieel, lokalen, vervoer van kinderen, communicatie, tussenkomst in de kosten van deelname. De salariskosten vertegenwoordigen slechts een percentage van het totaal aangevraagde budget en betreffen alleen de personeelskosten die direct verband houden met de uitvoering van het project. Gewone personeelskosten komen niet in aanmerking voor steun.
Welke begeleiding?
Ondersteuning voor de geselecteerde projecten zal worden aangeboden om de behoeften, uitdagingen en moeilijkheden te identificeren en de professionele houdingen vast te stellen die aanwezig en/of noodzakelijk zijn om de samenwerking tussen de verschillende betrokken partners te versterken, wat ten goede zal komen voor de kinderen.
Er wordt individuele ondersteuning geboden via bijeenkomsten op het terrein (1 dag per jaar, over 3 jaar) en collectieve ondersteuning tijdens de jaarlijkse netwerkdag.
Impactrapport
Na drie jaar zal er door een externe adviseur een rapport worden opgesteld om de impact van de geselecteerde projecten op de ontwikkeling en het schoolsucces van kinderen te evalueren. Dit rapport zal ook tot doel hebben om inspirerende praktijken te onderscheiden, door de vernieuwende en doeltreffende methoden in de projecten naar voren te halen, om die dan breder te verspreiden onder de belanghebbende actoren. Deze aanpak zal helpen de beschikbare kennis en informatie over dit thema te verrijken en het delen van ervaringen aan te moedigen waarbij de sector baat kan hebben. Projectleiders moeten beschikbaar zijn om dit rapport op te stellen, wat zal gebeuren op basis van interviews. In dat kader kunnen voor communicatiedoeleinden foto's en/of video’s worden gemaakt. De projectleiders moeten daarom akkoord gaan met de verspreiding van deze media.
Kalender van de projectoproep
• Deadline voor het indienen van een dossier: 6 maart 2025 vóór middernacht
• Bekendmaking van de laureaten: vanaf midden mei 2025
• Indienen van het eindevaluatierapport: september 2028
Voorwaarden voor deelname
Om deel te nemen moeten kandidaten een kandidaatsdossier invullen. Dit formulier moet online worden ingevuld op de website van de Koning Boudewijnstichting www.kbs-frb.be.
Heb je vragen over de projectoproep?
Als u vragen hebt over de ontvankelijkheids- en selectiecriteria van je organisatie of project, raden we u aan om bovenstaande oproeptekst en de FAQ’s grondig te lezen.
De FAQ's vindt u onder de rubriek 'Bijkomende informatie' hieronder.
Als u daar de antwoorden op uw vragen niet terugvindt, beantwoorden we graag verdere vragen die u zou hebben. Daarbij geven we nog mee dat het steeds aan de jury is om een standpunt in te nemen over de inhoud van uw project. Wij kunnen hierover geen uitspraken doen.
Voor inhoudelijke vragen over de projectoproep:
Flora Bellour, bellour.f@kbs-frb.be
Maité de Hemptinne, dehemptinne.m@mandate.kbs-frb.be
Voor technische vragen gelinkt aan de projectoproep: