Verhaal

Leerlingen goesting doen krijgen in lesgeven? Laat hen proeven van het leven voor de klas!

Het lerarentekort is groot en het ziet er niet naar uit dat daar snel verandering in zal komen. Het aantal openstaande onderwijsvacatures is op vijf jaar tijd verdubbeld. Tegelijk blijft het aantal jongeren dat voor een leerkrachtenopleiding kiest, gestaag dalen. Leerkracht worden, daar loopt de gemiddelde 18-jarige niet warm voor. De Koning Boudewijnstichting (KBS) en Onderwijscentrum Brussel (OCB) willen daar met Talent for Teaching verandering in brengen.

Lestalent kan niet vroeg genoeg ontdekt en gestimuleerd worden. Dat is het uitgangspunt van Talent for Teaching én de manier om te zorgen voor meer leerkrachten en een meer diverse leerkrachtenkamer. Leerlingen uit de derde graad secundair krijgen de mogelijkheid om een halve dag met een leerkracht mee te lopen en daarna gedurende 5 weken of langer minstens 1 uur per week voor de klas te staan. De eigen leerkrachten en de leerkracht bij wie ze in de klas komen, begeleiden hen en geven hun passie voor lesgeven door. De inzet wordt beloond: niet alleen is het een unieke ervaring, de deelnemende school ontvangt ook een financiële ondersteuning.

Proefkonijnen

Het project is uitgetekend samen met enkele pilootscholen in het Brusselse. “De afgelopen twee schooljaren gaven we onze leerlingen de kans om mee te draaien in een klas van de eerste graad secundair van onze eigen school,” vertelt Dries De Vos, leerkracht aan het Imelda-Instituut in Sint-Jans-Molenbeek. “Twee jaar geleden gingen de leerlingen in duo naar een klas, omdat ze dat zelf vroegen. Afgelopen schooljaar lieten we hen alleen gaan.” “Als je alleen voor de klas staat, ligt dat dichter bij de realiteit,” reageert Remaysae Bouabbi, die in 2020-2021 deelnam en intussen student is aan de bachelor lager onderwijs.

“Het was al mijn kinderwens om leerkracht te worden,” vervolgt Remaysae, “dus ik was heel enthousiast toen ik de kans kreeg om mee te doen aan Talent for Teaching. Ik zou het eigenlijk wel fijner gevonden hebben om in de lagere school te staan.” “We hebben bewust voor de eerste graad gekozen, al schrikt lesgeven in het secundair sommige leerlingen misschien wel af,” legt Dries uit. “Overleg met de leerkracht die jouw leerlingen ontvangt, is belangrijk als je de leerlingen goed wil begeleiden. Maar het is niet altijd gemakkelijk daar tijd voor te maken. Een leerkracht uit je eigen school kan je even aanspreken in de wandelgangen of tijdens een pauze.”

Een project als Talent for Teaching vraagt heel wat voorbereiding, coördinatie en organisatie. De KBS en het OCB werkten daarom op basis van de ervaringen in de pilootscholen een draaiboek en een aantal sjabloondocumenten uit. Allerlei vragen komen daarin aan bod. Hoe maak je leerlingen enthousiast? Hoe bepaal je wie kan deelnemen? Hoe bouw je het traject uit? Hoe begeleid je de leerlingen? Wat met de uren die leerlingen eventueel missen? Voor dat laatste vonden ze in het Imelda-Instituut een heel praktische oplossing. “De lessen werden gegeven tijdens de vrije uren en de lengte werd daaraan aangepast. Dat was een hele puzzel en het vraagt natuurlijk wel een extra inspanning van de leerlingen die meedoen.”

De smaak te pakken

Je weet pas of je iets leuk vindt als je het probeert. Dat ondervond Ayoub Fariss, die in 2021-2022 deelnam aan Talent for Teaching: “Ik wou eigenlijk logopedist worden,” zegt hij. “Ik heb meegedaan omdat ik dacht dat het een leuke ervaring zou zijn. Hoe meer verschillende dingen je kan doen, hoe beter. Nu denk ik er serieus over na om volgend jaar te starten aan de bachelor secundair onderwijs. De job van een leerkracht lijkt me actiever dan die van een logopedist. Ik denk ook dat er meer interactie is. Het moeilijke is nu kiezen welke vakken ik wil geven.”

Ook Remaysae leerde bij door mee te doen aan Talent for Teaching. “Zo op het einde van het secundair begin je toch te twijfelen aan je keuze. Ik heb gemerkt dat ik graag voor de klas sta en dat de kinderen goed op mij reageren. Dat heeft mijn zelfvertrouwen toch een boost gegeven.”

Niet denken, doen!

Over de vraag of ze Talent for Teaching zouden aanraden aan andere leerlingen, moeten Ayoub en Remaysae niet lang nadenken. “Natuurlijk!” zegt Remaysae. “Mijn motto is ‘ga en probeer’. Zo leer je jezelf kennen. Veel jongeren onderschatten hun capaciteiten, kennen hun eigen talenten niet.” “Het is sowieso een ervaring en je kan iets leren uit alles wat je doet,” vult Ayoub aan.

“Leerlingen zien groeien is een van de mooiste dingen in ons beroep. En natuurlijk geef ik ook graag mijn passie voor het lesgeven door.”
Dries De Vos
leerkracht aan het Imelda-Instituut in Sint-Jans-Molenbeek

“Leerlingen zien groeien is een van de mooiste dingen in ons beroep. En natuurlijk geef ik ook graag mijn passie voor het lesgeven door,” zegt Dries. “Een raad voor leerkrachten die met Talent for Teaching aan de slag willen: focus op het positieve, kijk naar de talenten van de leerlingen, geef hen groeikansen. Dat kan leerlingen een boost geven. Denk je dat een leerling te druk is om mee te doen? Die energie kan je net gebruiken voor de klas.”

Meedoen aan Talent for Teaching

Wil je meedoen aan Talent for Teaching? Wil je je leerlingen uit de derde graad van het secundair onderwijs enthousiasmeren om leerkracht te worden? Elke Vlaamse school kan deelnemen aan Talent for Teaching. Op de projectwebsite www.talentforteaching.be vind je naast alle informatie om je kandidaat te stellen ook het draaiboek met de sjabloondocumenten.

Andere verhalen
Engagement dat inspireert!

“Ik stond er niet alleen voor”

Kwaliteit en innovatie

“Het Fonds Lisa heeft me niet enkel extra zelfvertrouwen gegeven, het heeft me ook gemotiveerd om net dat tikkeltje beter te doen.”
Maroi Ayadi

Boost Oostende heeft me laten openbloeien

Kwaliteit en innovatie Opleiding en ontwikkeling van talenten

“Door Boost wil ik me actief engageren voor vrouwenrechten.”
Stefanie

Ines: voorbestemd voor grootse dingen

Kwaliteit en innovatie

“Boost is een geweldig avontuur. Er gaat een hele wereld voor mij open, en ik ga vooruit, zowel op persoonlijk als op schools vlak.”
Ines Lamallem
Deelneemster aan Boost, laureate van de Prijs Laure Nobels – Waals-Brabant

Andere projectoproepen

Fonds Filson Steers Mariman - Prijs voor Opvoeding 2025

Tweejaarlijkse prijs van 60.000 euro voor een persoon die zich al jaren intensief inzet voor de opvoeding van kinderen en jongeren.

Open

Professionele leergemeenschappen rond verlies van talent bij leerkrachten

Professionele begeleiding van schooloverstijgende PLG's die werken aan concrete acties rond een innovatief HRM-beleid op school.

Open

Prijs Rita Ghesquiere

Prijs voor een persoon of groep van personen die zich inzet voor leesbevordering bij kinderen en jongeren, waarbij kinder- en jeugdboeken een centrale rol spelen.

Open

Andere Fondsen en filantropieformules

Rita Ghesquiere (Fonds)

Creatief lezen en schrijven van kinderen en jongeren bevorderen, met een bijzonder aandacht voor projecten in binnen-en buitenland die kansarme jongeren via verhalen groeikansen …

Andere persberichten

Diny De Vits en Heleen Delanghe winnen eerste scriptieprijs ‘Lokale Besturen en Maatschappelijke Dienstverlening’

Diny De Vits en Heleen Delanghe winnen de eerste scriptieprijzen ‘Lokale Besturen en Maatschappelijke Dienstverlening’ van de Vlaamse Vereniging voor Steden en Gemeenten en KBS.

Jani Lambrechts en Max Romain winnen 19de editie van Belgodyssee-wedstrijd voor jonge journalisten

Jani Lambrechts (Thomas More) en Max Romain (IHECS) winnen dit jaar de Belgodyssee Prijs voor beloftevolle journalisten in spe.

Lucas Leffler wint een prijs voor zijn fotoproject in de Democratische Republiek Congo

Lucas Leffler wint de tweejaarlijkse prijs van het Fonds Sébastien van der Straten voor zijn fotoreportage in de kobaltmijnen in de Democratische Republiek Congo.