Verhaal

Leerlingen goesting doen krijgen in lesgeven? Laat hen proeven van het leven voor de klas!

Het lerarentekort is groot en het ziet er niet naar uit dat daar snel verandering in zal komen. Het aantal openstaande onderwijsvacatures is op vijf jaar tijd verdubbeld. Tegelijk blijft het aantal jongeren dat voor een leerkrachtenopleiding kiest, gestaag dalen. Leerkracht worden, daar loopt de gemiddelde 18-jarige niet warm voor. De Koning Boudewijnstichting (KBS) en Onderwijscentrum Brussel (OCB) willen daar met Talent for Teaching verandering in brengen.

Lestalent kan niet vroeg genoeg ontdekt en gestimuleerd worden. Dat is het uitgangspunt van Talent for Teaching én de manier om te zorgen voor meer leerkrachten en een meer diverse leerkrachtenkamer. Leerlingen uit de derde graad secundair krijgen de mogelijkheid om een halve dag met een leerkracht mee te lopen en daarna gedurende 5 weken of langer minstens 1 uur per week voor de klas te staan. De eigen leerkrachten en de leerkracht bij wie ze in de klas komen, begeleiden hen en geven hun passie voor lesgeven door. De inzet wordt beloond: niet alleen is het een unieke ervaring, de deelnemende school ontvangt ook een financiële ondersteuning.

Proefkonijnen

Het project is uitgetekend samen met enkele pilootscholen in het Brusselse. “De afgelopen twee schooljaren gaven we onze leerlingen de kans om mee te draaien in een klas van de eerste graad secundair van onze eigen school,” vertelt Dries De Vos, leerkracht aan het Imelda-Instituut in Sint-Jans-Molenbeek. “Twee jaar geleden gingen de leerlingen in duo naar een klas, omdat ze dat zelf vroegen. Afgelopen schooljaar lieten we hen alleen gaan.” “Als je alleen voor de klas staat, ligt dat dichter bij de realiteit,” reageert Remaysae Bouabbi, die in 2020-2021 deelnam en intussen student is aan de bachelor lager onderwijs.

“Het was al mijn kinderwens om leerkracht te worden,” vervolgt Remaysae, “dus ik was heel enthousiast toen ik de kans kreeg om mee te doen aan Talent for Teaching. Ik zou het eigenlijk wel fijner gevonden hebben om in de lagere school te staan.” “We hebben bewust voor de eerste graad gekozen, al schrikt lesgeven in het secundair sommige leerlingen misschien wel af,” legt Dries uit. “Overleg met de leerkracht die jouw leerlingen ontvangt, is belangrijk als je de leerlingen goed wil begeleiden. Maar het is niet altijd gemakkelijk daar tijd voor te maken. Een leerkracht uit je eigen school kan je even aanspreken in de wandelgangen of tijdens een pauze.”

Een project als Talent for Teaching vraagt heel wat voorbereiding, coördinatie en organisatie. De KBS en het OCB werkten daarom op basis van de ervaringen in de pilootscholen een draaiboek en een aantal sjabloondocumenten uit. Allerlei vragen komen daarin aan bod. Hoe maak je leerlingen enthousiast? Hoe bepaal je wie kan deelnemen? Hoe bouw je het traject uit? Hoe begeleid je de leerlingen? Wat met de uren die leerlingen eventueel missen? Voor dat laatste vonden ze in het Imelda-Instituut een heel praktische oplossing. “De lessen werden gegeven tijdens de vrije uren en de lengte werd daaraan aangepast. Dat was een hele puzzel en het vraagt natuurlijk wel een extra inspanning van de leerlingen die meedoen.”

De smaak te pakken

Je weet pas of je iets leuk vindt als je het probeert. Dat ondervond Ayoub Fariss, die in 2021-2022 deelnam aan Talent for Teaching: “Ik wou eigenlijk logopedist worden,” zegt hij. “Ik heb meegedaan omdat ik dacht dat het een leuke ervaring zou zijn. Hoe meer verschillende dingen je kan doen, hoe beter. Nu denk ik er serieus over na om volgend jaar te starten aan de bachelor secundair onderwijs. De job van een leerkracht lijkt me actiever dan die van een logopedist. Ik denk ook dat er meer interactie is. Het moeilijke is nu kiezen welke vakken ik wil geven.”

Ook Remaysae leerde bij door mee te doen aan Talent for Teaching. “Zo op het einde van het secundair begin je toch te twijfelen aan je keuze. Ik heb gemerkt dat ik graag voor de klas sta en dat de kinderen goed op mij reageren. Dat heeft mijn zelfvertrouwen toch een boost gegeven.”

Niet denken, doen!

Over de vraag of ze Talent for Teaching zouden aanraden aan andere leerlingen, moeten Ayoub en Remaysae niet lang nadenken. “Natuurlijk!” zegt Remaysae. “Mijn motto is ‘ga en probeer’. Zo leer je jezelf kennen. Veel jongeren onderschatten hun capaciteiten, kennen hun eigen talenten niet.” “Het is sowieso een ervaring en je kan iets leren uit alles wat je doet,” vult Ayoub aan.

“Leerlingen zien groeien is een van de mooiste dingen in ons beroep. En natuurlijk geef ik ook graag mijn passie voor het lesgeven door.”
Dries De Vos
leerkracht aan het Imelda-Instituut in Sint-Jans-Molenbeek

“Leerlingen zien groeien is een van de mooiste dingen in ons beroep. En natuurlijk geef ik ook graag mijn passie voor het lesgeven door,” zegt Dries. “Een raad voor leerkrachten die met Talent for Teaching aan de slag willen: focus op het positieve, kijk naar de talenten van de leerlingen, geef hen groeikansen. Dat kan leerlingen een boost geven. Denk je dat een leerling te druk is om mee te doen? Die energie kan je net gebruiken voor de klas.”

Meedoen aan Talent for Teaching

Wil je meedoen aan Talent for Teaching? Wil je je leerlingen uit de derde graad van het secundair onderwijs enthousiasmeren om leerkracht te worden? Elke Vlaamse school kan deelnemen aan Talent for Teaching. Op de projectwebsite www.talentforteaching.be vind je naast alle informatie om je kandidaat te stellen ook het draaiboek met de sjabloondocumenten.

Andere projectoproepen

2022 Beurzen voor master- en doctoraatsstudies in het buitenland

SofinaBoël beurzen voor jonge academici voor master- en doctoraatsstudies aan een buitenlandse universiteit.

2022 Prijs Ernest du Bois voor doctoraatsstudenten

Steun aan een beloftevol doctoraatsstudent(e) die onderzoek verricht over water.

Open

Prins Filipfonds - Belgodyssee

Taalgemengde duo’s doorkruisen de Gemeenschappen in België om reportages te maken voor VRT, RTBF, Metro en L'Avenir.

Andere Fondsen en filantropieformules

100.000 entrepreneurs (Fonds Vrienden van)

Filantropen ondersteunen projecten van de vzw 100.000 Entrepreneurs, die bij jongeren tussen 13 en 25 jaar de zin voor initiatief stimuleren en hun ondernemerszin aanwakkeren.

Fussballclub Bütgenbach VoG - Bütgenbach (Projectrekening)

Kunstgras leggen op het voetbalveld van FC Bütgenbach om de speltechniek en training van jeugdspelers dankzij een goede ondergrond te verbeteren.

Europa College (Fonds Vrienden van)

Filantropen zorgen voor een gehele of gedeeltelijke studiebeurs voor een student die aan het Europa College een opleiding volgt rond diplomatie, economie, politiek of recht.

Andere persberichten

Noëmi Plateau en Lisa Beken winnen 17de editie van Belgodyssee-wedstrijd voor jonge journalisten

Noëmi Plateau (KASK School of Arts Gent) en Lisa Beken (UCLouvain) winnen de Belgodyssee Prijs 2021 voor beloftevolle journalisten in spe.

Twee talentvolle jonge fotografen bekroond

Simon Lenskens en Simen Lambrecht ontvangen beiden een beurs van 3500 euro van het Fonds Sébastien van der Straten voor hun fotografische projecten in Paraguay en België.

Een Boost voor kwetsbare jongeren in Gent en Oostende

Boost, het intensieve programma voor talentontwikkeling van de KBS, start dit jaar ook in Gent en Oostende. In beide steden zullen jongeren uit kwetsbare gezinnen begeleid worden…

Andere verhalen
Engagement dat inspireert!

Ines: voorbestemd voor grootse dingen

Talentvolle individuen

“Boost is een geweldig avontuur. Er gaat een hele wereld voor mij open, en ik ga vooruit, zowel op persoonlijk als op schools vlak.”
Ines Lamallem
Deelneemster aan Boost, laureate van de Prijs Laure Nobels – Waals-Brabant

Sportpret voor ieder kind

Talentvolle individuen

“Kwetsbare kinderen vallen vaak uit de boot voor zomerkampen. Daarom houden we Sportpret heel laagdrempelig.”
Aïlan Iriks
Oprichter Sportpret vzw

De jongensdroom van Sami, met een duwtje van Boost

Talentvolle individuen

“Het is belangrijk jezelf te kennen, in jezelf te geloven en een doel te hebben. Dat doel bereiken doe je stap voor stap. En Boost heeft me daarbij geholpen.”
Sami Saciri
Deelnemer Boost Brussel