Klimaatburgers, van klimaatcontroverse naar klimaatverbinding
KlimaatBurgers biedt een methodiek om dialoog over duurzaamheid te stimuleren bij jongeren in het secundair onderwijs.
Waarover gaat het?
Hoe creëren we in de klas een klimaat voor dialogen over klimaat? Mag je het vliegtuig nemen voor een korte vakantie? Kan technologie het klimaatprobleem oplossen? Is een vegetariër een betere persoon dan een vleeseter?
Lessen over klimaatopwarming kunnen best uitdagend zijn. Wetenschappelijke ideeën en ideologische overtuigingen botsen wel eens. Deze confrontatie van ideeën is ook een kans. Het is een kans om jongeren met elkaar in dialoog te leren gaan over gevoelige en geladen thema’s. Zo stimuleren we jongeren elkaars perspectief in te nemen en begrip op te brengen voor andermans overtuigingen.
KlimaatBurgers is een klasmethodiek met prikkelende vragen, casussen en dialoogoefeningen om jongeren samen te laten nadenken over klimaat en duurzaamheid. Het is ontwikkeld door Jelle De Schrijver (Universiteit Antwerpen) en Eef Cornelissen (Odisee) in opdracht van de Koning Boudewijnstichting.
- De handleiding biedt hulpt rond hoe je een gesprek kan begeleiden, hoe je kan reageren op gevoelige uitspraken van leerlingen, en op welke manier je een veilig klasklimaat kan creëren.
- Het klasmateriaal biedt een reeks oefeningen voor in de klas gericht op het opwekken van reflectie bij jongeren. Leskaarten in een handig A5-formaat.
Download gratis.
Meer info op www.klimaatburgers.be