Ieder Zijn Woning: naar inclusieve digitale dienstverlening
Het Fonds Impact Together by BNP Paribas Fortis, beheerd door de Koning Boudewijnstichting, is enig in zijn soort: het geeft structurele steun aan de organisaties die het helpt. Dat hebben ook de 21 medewerkers van het Sociaal Verhuurkantoor (SVK) Ieder Zijn Woning in Brussel ondervonden. Ze zijn nu digitaal stevig uitgerust, en daar profiteren ook de honderden huurders van dit SVK van.
Ieder Zijn Woning in Molenbeek is geen sociaal verhuurkantoor zoals andere. Ja, het moet net als andere kantoren beschikbare woningen vinden bij particulieren om ze aan te bieden aan kwetsbare huurders tegen een toegankelijke prijs. Wat Ieder Zijn Woning echter bijzonder maakt, is eerst en vooral dat zijn woningenbestand de afgelopen vier jaar fors is toegenomen, van 600 naar bijna 800 wooneenheden. Een van zijn locaties telt bovendien niet minder dan 130 woningen, in schril contrast met het meer verspreide bestand van andere kantoren. Tot slot komt bijna 20 procent van de huurders tot bij hen via organisaties die gespecialiseerd zijn in de begeleiding van een zeer kwetsbaar publiek: niet-begeleide minderjarige vluchtelingen (NBMV), vluchtelingen, voormalige daklozen of ex-gevangenen, etc.
Opveren in volle covid-periode
Deze uitbreiding viel helaas samen met de covid-lockdown. “We moesten onze aanpak serieus bijstellen”, zegt Marc Buckens, directeur van Ieder Zijn Woning. “De tijd is voorbij dat huurders en eigenaars vooral contact zochten via mail of telefoon. Het is vandaag efficiënter om communicatiemiddelen zoals sms of Whatsapp in te zetten.”
Daarom voerde Ieder Zijn Woning in 2023 Client Relationship Management (CRM) in, een informaticatool waarmee het sociaal verhuurkantoor alle contacten met huurders kan centraliseren en organiseren in één tool, die verbonden is met andere beheertools en boekhoudkundige tools. “Zonder de financiële steun van 70.000 euro en de oriëntatiesteun van het Fonds Impact Together by BNP Paribas Fortis waren de aankoop van het CRM en de toepassing ervan door ons personeel – dat ook zijn gewoonten moest aanpassen – niet mogelijk geweest”, zegt de directeur.
In tegenstelling tot ‘klassiekere’ Fondsen, die over het algemeen een specifiek project steunen, wil Impact Together organisaties structureel versterken. Dat verklaart het andere opvallende facet van het project van het sociaal verhuurkantoor uit Molenbeek: ook huurders en hun gezinnen digitaal laten gaan. “In onze missie staan individuele autonomie en maatschappelijke emancipatie centraal,” zegt Marc Buckens. “We stelden echter vast dat ongeveer twee derde van onze huurders niets van informatica in huis hadden. We hebben daarom bij Oxfam 150 tweedehandscomputers gekocht en een initiatie georganiseerd. De cursusleider van de vereniging Solidarité et Savoir was vertrouwd met de doelgroep, daar hebben we voor gezorgd. We kozen voor tweedehandscomputers omdat we het belangrijk vonden om onze huurders ook bewust te maken van het bestaan van de tweedehandsmarkt, net zoals we al sensibiliseerden rond het sorteren van afval en binnenkort gezonde voeding.”
Digitale inclusie
Sommige pc’s werden geïnstalleerd door jongeren die in een SVK-woning verblijven. Ze gingen aan de slag in drie gemeenschappelijke ruimtes die ter beschikking werden gesteld door Génération Anderlecht en Action et Recherche Culturelles (ARC). Deze twee verenigingen organiseren huiswerkklassen waar kinderen bijles krijgen van adolescenten, maar ook hulp aan volwassenen met hun online-administratie.
“Wij hadden niets: geen geld, geen materiaal, geen lokalen. We hadden twee pc’s in slechte staat, dat was alles. En geen printer!”, zegt Anis Bibanu, coördinator van Génération Anderlecht. “Dankzij het partnerschap met Ieder Zijn Woning konden tientallen studenten digitaal toegang krijgen tot hun school, onlinehulp krijgen met hun studie en hun schooljaar met succes afronden. Huurders hebben we vertrouwd gemaakt met online administratieve stappen, onder meer om werk te vinden.” Greta Spees, vicevoorzitter van Génération Anderlecht, vult aan. “Weet je wat gek is? De mond-tot-mondreclame heeft echt haar werk gedaan. Andere doelgroepen dan die van het kantoor, die ook kwetsbaar zijn, hebben de weg gevonden naar de informaticales en de huiswerkklas.”
En de sneeuwbal is verder gerold: de huurders van een ander sociaal verhuurkantoor hebben ook gebruikgemaakt van de pc’s en de lessen van Solidarité et Savoir. Wat het Client Relationship Management van Ieder Zijn Woning betreft, dat wordt binnenkort ook gebruikt in andere sociaal verhuurkantoren in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Dat is pas structureel versterken met maximale impact!
Andere verhalen
Engagement dat inspireert!
Visuele handicap en klimmen: wanneer een Bluetooth-hoofdtelefoon jouw blik verruimt
Sociale rechtvaardigheid en armoede
De lange weg naar onafhankelijkheid voor jongeren in moeilijke situaties in Marche-en-Famenne
Sociale rechtvaardigheid en armoede
Sterpunt Inclusief Ondernemen schoolt jobcoaches om tot digicoach
Inclusie Sociale rechtvaardigheid en armoede
Andere persberichten
Dak- en thuisloosheid is ook een realiteit in kleine gemeenten
Een verdiepend onderzoek van LUCAS KU Leuven en UCLouvain CIRTES toont aan dat ook in kleine gemeenten ( <15.000 inwoners) dak- en thuisloosheid een realiteit is.
342.000 euro én professionele ondersteuning voor 15 organisaties die kwetsbare groepen naar werk begeleiden
Het Fonds VINCI, beheerd door de Koning Boudewijnstichting, strijdt actief tegen uitsluiting en bouwt mee aan een samenleving waarin iedereen zijn plek en waardigheid vindt.
Drie projecten rond hippotherapie ontvangen steun van het Fonds Lode Verbeeck
Het Fonds Lode Verbeeck, beheerd door de Koning Boudewijnstichting, bekroont jaarlijks projecten in Vlaanderen die bijdragen aan de ontwikkeling van hippotherapie voor kinderen e…