Het secundair onderwijs kan jongeren beter voorbereiden op de samenleving van morgen
Het secundair onderwijs kan onze jongeren beter voorbereiden op het latere leven dan het vandaag doet
Waarover gaat het?
Dit rapport bevat het advies van het ouderpanel over de toekomst van het secundair onderwijs. Het ouderpanel geeft antwoord op de twee vragen die Vlaams minister Hilde Crevits aan hen voorlegde: ‘Wat moeten jongeren kennen en kunnen aan het einde van het SO?’ en ‘Hoe zorgen we ervoor dat jongeren goede keuzen maken?’.
De ouders geven een genuanceerd antwoord in 7 hoofdstukken:
-
Jongeren beter voorbereiden op het leven als burger: o.a. leren omgaan met geld en opnemen van sociaal engagement .
-
Beter voorbereiden op leven in een superdiverse samenleving en diversiteit positief aanpakken.
-
Scheiding tussen leren en werken kleiner maken, door duaal leren te veralgemenen in alle richtingen.
-
Via een betere inschatting van talenten naar betere keuzen. Door het verkennen van verschillende studie- en werkdomeinen. Hiervoor is een brede eerste graad nodig en moeten de oude onderwijsvormen AS/BSO/TSO/KSO verdwijnen.
-
Dit vergt een andere organisatie van leren: modulair werken en projectwerk zijn meer aangepast aan de 21ste eeuw.
-
De vorming en waardering van leraars moeten verbeteren. Als het leren anders wordt georganiseerd, wordt het lerarenberoep ook heel anders. Dan moet opleiding, navorming en misschien ook het statuut van de leraar veranderen.
-
Dit veronderstelt vrijheid en kwaliteit van de scholen en het betrekken van ouders en leerlingen: scholen moeten niet gelijk zijn, maar wel een gelijkwaardige kwaliteit afleveren.