
De eerste lijn ondersteunen in tijden van COVID-19
SOS-Hilfe is een vaste waarde onder thuiszorg- en klusjesdiensten in de Belgische Oostkantons. Zonder deze sociale onderneming zouden veel ouderen, zieken of mensen met een beperking niet blijven thuiswonen. Dankzij de noodsteun van de Koning Boudewijnstichting voor de COVID-19-crisis kon SOS Hilfe beschermingsmateriaal kopen voor zijn medewerkers en hun psychosociale hulp bieden om de pijn die ze nu zien, de baas te kunnen.
"Ons team telt 24 thuishulpen en 15 polyvalente arbeiders die verschillende soorten hulp bieden. Dit is de enige dienst die de hele uitbraak lang aan de slag is gebleven, ondanks quarantaine en social distancing. Wij vonden dat belangrijk omdat wij in de eerste plaats werken voor mensen die ziek, gehandicapt of hoogbejaard zijn en die niet terechtkunnen bij andere diensten”, zegt de directeur van SOS-Hilfe, Christophe Ponkalo.
Operationeel blijven
"Uiteraard moet je voorzichtig zijn wanneer je werkt met mensen uit risicogroepen”, gaat de directeur voort. De afgelopen weken heeft hij zich uit de naad gewerkt om zijn personeel dit op het hart te drukken en voor hen de nodige bescherming uit te werken. Met de 10.000 euro van de Koning Boudewijnstichting kon de sociale onderneming voor bepaalde maatregelen nog een stapje verder gaan. In een eerste periode deelde SOS-Hilfe beschermend materiaal uit aan medewerkers en de mensen die zij bijstaan. “We zijn aan de slag in de eerste lijn en we komen in direct contact met risicogroepen. We moesten daarom beschermende kleding en aangepaste ontsmettingsmiddelen ter beschikking stellen”, zegt Christophe Ponkalo. Naast handschoenen, FFP2-maskers, stoffen maskers en alcogel kocht SOS-Hilfe ook volledige beschermingspakken voor besmette cliënten.
Voorrang aan sociaal werk
Volgens Ponkalo is het werk op het terrein grondig veranderd tijdens deze crisis: er is meer behoefte aan sociaal werk en dus direct contact. “Onze medewerkers doen de boodschappen en de administratie en nemen meer tijd om te praten met cliënten en te zien hoe het echt met hen gaat. Door de COVID-19-pandemie zijn we plots meer sociaal werker geworden. Wanneer we vaststellen dat ouderen of alleenstaande ouders met een dringende nood zitten, kunnen we begeleidende diensten op een gerichte manier inschakelen zodat mensen snel hulp krijgen.” Voor de meeste cliënten – vooral ouderen in een kwetsbare situatie – is het bezoek van medewerkers van SOS-Hilfe het enige sociaal contact. “Voor veel mensen duurt deze periode van quarantaine en afstand houden te lang, het wordt onhoudbaar. We zien hier en daar het begin van psychische problemen. Onze medewerkers proberen preventief in te grijpen.”
Psychosociale begeleiding
Hoewel ze nu beter beschermd zijn dankzij de aankoop van aangepast materiaal, groeien de onzekerheid en de angst bij medewerkers van SOS-Hilfe. “De angst weegt op onze medewerkers. Door de COVID-19-pandemie komen ineens heel andere thema’s op de voorgrond, zoals hun eigen relatie met de dood of het in gevaar brengen van anderen, van de eigen familie. Onzekerheid en onveiligheid gaan gepaard met een gevoel van machteloosheid. Onze medewerkers zijn het noorden kwijt. Symtomen van posttraumatische stress zijn onvermijdelijk.” Daarom biedt SOS-Hilfe de mogelijkheid van externe coaching voor alle personeelsleden. “Medewerkers kiezen zelf of ze willen deelnemen en de coaches moeten ons ook niet op de hoogte brengen of feedback geven. De gesprekken en de adviezen hebben niet meteen betrekking op het beroep, maar ze hebben er onmiskenbaar een impact op”, zegt Christophe Ponkalo.
De experten kenden SOS-Hilfe al. Ze contacteren de medewerkers per telefoon en spreken al tijdens dat eerste contact de gepaste manier van werken af. De begeleiding kan verlopen via Skype, FaceTime of WhatsApp, maar ze kan ook een persoonlijkere vorm aannemen zoals een wandeling in de natuur, met social distancing uiteraard. Medewerkers kunnen hulp op maat krijgen, zodat ze geen morele of psychische schade overhouden aan deze pandemie. Uit de eerste feedback blijkt duidelijk dat de deelnemers het nuttig vinden. “Het is vooral de ‘vrijplaats’ die deze ontmoetingen bieden, die vruchten afwerpt, want deze persoonlijke gesprekken staan los van de onderneming”, zegt Christophe Ponkalo.
"Voor veel kwetsbare cliënten zijn wij vaak het enige aanspreekpunt.”
De COVID-19-crisis zal onze samenleving nog een hele tijd in haar greep houden. SOS-Hilfe blijft samen met andere instellingen van de Duitstalige Gemeenschap kijken of er aangepaste opvolgingsprojecten nodig zijn. Het wil zo vermijden dat de posttraumatische symptomen ontaarden in depressie of burn-out.
Over de Covid-19-noodoprep ‘eerste lijn’
In het kader van de gezondheidscrisis door het coronavirus organiseerde de Koning Boudewijnstichting een noodoproep met een zeer snelle procedure voor eerstelijnsorganisaties (huisartsen, thuisverpleegkundigen, verzorgenden, familiehulp, apothekers, maatschappelijk assistenten, vroedvrouwen aan huis). De geselecteerde organisaties kregen een forfaitaire steun van 10.000 euro.
Andere verhalen
Engagement dat inspireert!

Filantropie in het bloed
Kwaliteit van zorg
“Mijn kleinkinderen missen voor geen goud de uitreiking van de Prijzen die hun overgrootmoeder gecreëerd heeft.”

Troostplek verbindt buurtbewoners in zorgzame buurt Ledeberg
Kwaliteit van zorg
“Verlies, verdriet, rouw… is geen makkelijk thema, maar we hebben niet het gevoel dat we aan iets onbereikbaars zijn begonnen.”

Marieke Vervoort: verslaafd aan het leven
Kwaliteit van zorg
"Ik had mijn eigen leven onder controle. En kijk, ik ben er nog steeds. Je doet altijd meer en meer omdat je je eigen leven in handen hebt. Je kunt zeggen wanneer het genoeg is."
Andere projectoproepen

Omschrijving van de projectoproep
Het Fonds Gert Noël zoekt innoverende projecten die een betere begeleiding en een optimale communicatie beogen tussen de patiënt, zijn naasten en het zorgpersoneel.
Open
Een brug naar zorg: toegankelijke en duurzame medische ondersteuning voor kwetsbare gezinnen
Steun voor projecten in Vlaanderen of Brussel die de gezondheidszorg verbeteren voor gezinnen in armoede met een ziek kind jonger dan 6 jaar.
Open
Beurzen voor eerstelijnsprofessionals uit de welzijn- en de zorgsector - Derdenrekening
Nieuwe of versterkte vormen van samenwerking tussen eerstelijnsactoren ontwikkelen.
OpenAndere publicaties en cijfers
Andere Fondsen en filantropieformules
JMJS Breugelmans (Fonds)
Steun aan projecten rond verblijf, voeding of verzorging; en aan organisaties die geneeskundige of andere bijstand verlenen aan oudere of hulpbehoevende mensen.
VOSOG - Vakantiefonds voor mucopatiëntjes
Financiële steun zodat kinderen tussen 7 en 18 jaar met mucoviscidose op vakantie kunnen met een jeugdbeweging of met het gezin.
Mechelen - Emmaüs Jeugdzorg (Projectrekening)
Materialen (tafels, stoelen, zetels en los meubilair), sportattributen, fietsen en een buitenluchtzwembad voor de allerkleinsten aankopen, het atelier en de dierenboerderij inric…
Andere persberichten

17 Fondsen beheerd door de Koning Boudewijnstichting dragen bij tot betere zorg voor zeldzame ziekten
KBS versterkt dankzij 17 Fondsen het onderzoek naar en de zorg voor zeldzame aandoeningen.

Eindelevensverhalen: een vernieuwend instrument in de palliatieve zorg
Het Fonds Gert Noël bekroont vzw Amfora voor ‘eindelevensverhalen’, haar vernieuwend instrument in de palliatieve zorg.

Ouders van kinderen met een beperking steunen en respijt gunnen
22 projecten die respijtoplossingen bieden aan ouders van kinderen met een handicap, ontvangen steun voor een totaalbedrag van 381.900 euro.