Auguste Orts (Fonds Vrienden van)
Filantropen steunen projecten voor verdere ontplooiing van het Auguste Orts kunstenaarsinitiatief, een platform voor het maken en verspreiden van kunstenaarsfilms.
Waarover gaat het?
Het Fonds is opgericht op initiatief van bevriende filantropen. Zij spreken hun eigen netwerk en het netwerk rond de vzw Auguste Orts aan voor het werven van giften. De ingezamelde gelden worden aangewend om diverse projecten van de organisatie financieel te steunen.
Met de oprichting van het Fonds Vrienden Van Auguste Orts ondersteunen filantropen de verdere ontplooiing van het Auguste Orts kunstenaarsinitiatief. Auguste Orts is een platform voor de ontwikkeling, productie en distributie van kunstenaarsfilms, opgericht door vier kunstenaars: Herman Asselberghs, Sven Augustijnen, Manon de Boer en Anouk De Clercq. Auguste Orts richt zich op de specifieke behoeften van de artistieke audiovisuele creatie als een hybride praktijk balancerend tussen kunst en cinema. De opzet is om middelen en strategieën te creëren voor ontwikkeling, productie en distributie, die voortkomen uit en bedacht zijn voor zowel de beeldende als audiovisuele context als complementaire presentatieruimtes en economieën. Naast de projecten van de vier stichtende kunstenaars werkt Auguste Orts intensief op externe projecten en op kennisuitwisseling binnen het veld. Auguste Orts is een kunstenaarsinitatief. Zij hebben samen met de dagelijkse en zakelijke leiding een organisatievorm uitgetekend waarin het artistieke proces en de volledige controle over alle aspecten ervan, centraal staan. Auguste Orts professionaliseert de kunstenaarspraktijk door een deel van het takenpakket mee te dragen (ontwikkeling, productie, nazorg, verspreiding en representatie) zodat de eigenlijke creatie niet te lijden heeft onder het volume aan 'neven'taken. De kunstenaar blijft tegelijk zijn/haar artistieke parcours stevig in handen houden, maar krijgt bewegingsvrijheid om voluit op de creatie van het werk te concentreren. In permanente en intensieve dialoog met de dagelijkse en zakelijke leiding wordt bij elke nieuwe productie een werk- en financieringsplan opgemaakt op maat van de aard en de schaal van het project en op maat van de werkwijze van de kunstenaar. Tegelijkertijd is er permanente aandacht voor opvolging van productie en distributie, voor communicatie, voor contracten, correcte uitbetaling van personeel, optimaliseren van een co-productie- en presentatie-netwerk, het archief, conservering, documentering. De aanwezigheid van de zakelijk leider bij onderhandelingen met diverse actoren in het veld (museum, curator, programmator, coproducenten...) brengt een complementaire expertise aan tafel met gunstige gevolgen op zowel inhoudelijk als productioneel/financieel vlak. Het uitbouwen van technische kennis inzake productie, presentatie en distributie van audiovisuele creaties komt alle betrokkenen ten goede. De inbedding in de sector is veel groter vanuit een structuur die fungeert als woordvoerder en aanspreekpunt.