Publiek kan nu ook tweede versie van ‘De dame met de lendenpop’ van Félicien Rops bewonderen
Het Fonds Charles Vreeken, beheerd door de Koning Boudewijnstichting, heeft de tweede versie van ‘De dame met de lendenpop’ aangekocht. Van dit iconische werk van Félicien Rops bestaan vier versies. De derde versie van dit werk is in handen van de KBS; het wordt sinds 1997 tentoongesteld in het Musée Félicien Rops in Namen. ‘De dame met de lendenpop’ maakt deel uit van een ruimere collectie van een vijftiental van de bekendste werken van de kunstenaar, die permanent bewaard en toegankelijk zijn voor het publiek dankzij de inspanningen van de Federatie Brussel-Wallonië, de Koning Boudewijnstichting, de vzw Les Amis du Musée Rops en de Provincie Namen.
‘De dame met de lendenpop’ (1877) van Félicien Rops is een meesterwerk met symbolische en mythologische motieven. De tweede versie, in 2023 aangekocht door het Fonds Charles Vreeken beheerd door de Koning Boudewijnstichting, komt uit de beroemde privécollectie van Jean-Pierre Babut du Marès. Dankzij deze aankoop worden de tweede en de derde versie, die in handen is van de KBS, samen tentoongesteld in het Musée Félicien Rops in Namen.
Meerdere versies van hetzelfde kunstwerk
Van ‘De dame met de lendenpop’ van de 19de-eeuwse Naamse kunstenaar Félicien Rops zijn tot op vandaag vier versies bekend, gemaakt tussen 1873 en 1890. In 1997 kocht de Koning Boudewijnstichting de derde versie van dit werk, uit 1885, via zijn Erfgoedfonds. De recent verworven tweede versie werd gemaakt in 1877; het is een aquarel op papier van bijna 60 cm hoog. Ze toont een vrouw die een lendenpop omhooghoudt; uit de buik van de pop vallen goudstukken. De femme fatale, de borsten bloot, staat op een antiek altaar, met een meelevende en ironische blik op haar slachtoffer.
Félicien Rops, subversief en symbolistisch
Dit werk is al bijna even beroemd als de ‘Pornokratès’ (of ‘De dame met het varken’) van de kunstenaar. Félicien Rops, geboren in 1833 in een katholiek burgermilieu, blinkt uit in dromerige taferelen die een scherpzinnige inkijk geven in deze geprivilegieerde omgeving. Rops, een man van zijn tijd, toont ons met ‘De dame met de lendenpop’ de macht van de sensuele vrouw over almachtige mannen. De vrouw is hier machtig en verleidelijk; ze maakt van de man, een lendenpop in burgermanskleren, haar speeltje. We zien deze instrumentalisering ook in het motief van de fries van het altaar versierd met marionetten en de Latijnse inscriptie ‘Ubi Mulier’, een verwijzing naar de macht van vrouwen. De antieke en mythologische invloeden in het werk onthullen een scharniermoment voor de kunstenaar die een zeker realisme verruilt voor symbolisme.
De verzamelaar
Het werk komt uit de collectie van Jean-Pierre Babut du Marès, die in 2019 overleed. Hij verzamelde sinds de jaren 1960 Belgische kunst, waaronder een heel aantal werken van Félicien Rops, die vaak werden uitgeleend voor internationale tentoonstellingen. Deze tweede versie van ‘De dame met de lendenpop’ werd in 2003 toevertrouwd aan de Provincie Namen, die het werk moest verzekeren, bewaren en tentoonstellen in het Musée Félicien Rops. Het onmiskenbare belang en de aantrekkingskracht van zo’n erfgoedstuk voor het museum deden de Koning Boudewijnstichting beslissen om het aan te kopen. De twee versies zullen voortaan samen te zien zijn.
Over het Fonds Charles Vreeken
Beheerd door de Koning Boudewijnstichting, houdt het Fonds Charles Vreeken zich bezig met de aankoop, de bewaring en de herwaardering van het werk van Belgische kunstenaars, uit alle tijdperken en kunstdisciplines. Het Fonds steunt musea in België door hun collecties in de kijker te zetten en projecten te financieren die hun uitstraling versterken.