Projectoproep The Good Wave
Impactvolle klimaatacties ontwikkelen door je doelgroep beter te leren kennen
Waarover gaat het?
Context
Ons klimaat warmt aan een zinderend tempo op. Daarom zijn er effectieve, impactvolle klimaatacties nodig die mensen aanzetten tot klimaatvriendelijk gedrag. Gelukkig worden er vanuit verschillende hoeken initiatieven genomen: van gemeentes over cultuur- tot ziekenhuizen: allemaal zetten ze acties of campagnes op poten om een doelpubliek (binnen of buiten hun eigen organisatie) aan te zetten tot meer klimaatvriendelijk gedrag. Dat kan bijvoorbeeld gaan over zuinig omgaan met energie, over minder vlees eten of vaker de fiets in plaats van de auto te nemen.
Hoewel de klimaaturgentie al decennia lang van de daken wordt geschreeuwd, lijken deze acties echter maar matig of tijdelijk succes te boeken. Het klimaatvraagstuk lijkt ver-van-ons-bed, of iets waar je als individu weinig aan kan doen. Wat opvalt hierbij: veel acties benaderen hun publiek als zeer rationele wezens die ‘vooral’ wat extra motivatie nodig hebben: “Als we mensen de juiste (en vaak veel) informatie geven en hen vervolgens zeggen wat ze moeten doen, zal dit tot nieuw gedrag leiden.”
Deze veronderstelling klopt helaas vaak niet.
Hoe moet een klimaatactie er dan wel uit zien om mensen hun gedrag écht te laten veranderen? Dat hangt af van verschillende factoren zoals taal (is het eenvoudig genoeg?), herkenbaarheid (is dit ‘mijn wereld’?), gemak en haalbaarheid van het nieuwe gedrag, het gevoel dat er iets bij te winnen valt, etc. Eigenlijk wordt er één factor heel vaak over het hoofd gezien: we kennen ons eigen doelpubliek minder goed dan we graag willen geloven. Nochtans is dit een heel belangrijke, eerste stap van een succesvolle klimaatactie.
Op de website van TheGoodWave.be vindt u handige inzichten, checklists, tools en een evenementkalender die u helpen om uw klimaatactie impactvoller te maken: www.thegoodwave.be.
Welke drempels ervaart onze doelgroep om bijvoorbeeld wat vaker plantaardig te eten? Wat motiveert hen om op vakantie te gaan met de trein en minder te vliegen? Wat maakt het voor hen praktisch haalbaar om spaarzamer om te gaan met spullen? Voor welke klimaatthema’s zijn ze gevoelig en welke niet? Wat houdt hen in het dagelijkse leven echt bezig?
Het zijn allemaal vragen die helpen om een actie gerichter op poten te zetten.
Hoe komt het dat we daar dan toch weinig aandacht voor hebben?
· We zijn het vaak niet gewoon om écht naar ons doelpubliek te luisteren of te onderzoeken wie ze zijn;
· We worden (te) snel verliefd op onze eigen (project-)oplossingen of ideeën;
· We vergeten dat mensen liefst spreken over klimaat met mensen in wie ze zich herkennen;
· We vinden het moeilijk om te praten met mensen die anders denken over het klimaat dan wijzelf. Daarom is luisteren net extra belangrijk.
Met deze oproep wil de Koning Boudewijnstichting organisaties ondersteunen bij de ontwikkeling van impactvolle klimaatacties die gericht zijn op gedragsverandering bij een bestaand of nieuw doelpubliek en waarbij ze dit publiek eerst beter willen leren kennen om daarna een beter afgestemde actie te ontwikkelen.
Aanbod: begeleiding, financiële steun en een netwerk
Met deze projectoproep biedt de Stichting niet alleen financiële steun aan je organisatie om een concrete klimaatactie uit te rollen (tot 20.000 EUR), maar volg je samen met de andere laureaten van deze oproep ook een leer-, doe- en begeleidingstraject op maat van jouw project. Aan de hand van handige werkmodellen leer je hoe je je doelgroep onderzoekt en hoe je van jouw actie een actie-met-impact maakt.
Dit traject wil aan jou en je organisatie dus ‘tijd en ruimte’ bieden om te experimenteren, te leren uit successen en mislukkingen én te leren van elkaar. Dit laatste vinden we heel belangrijk. We merken namelijk dat professionals geïsoleerd staan om een klimaatactie te ontwikkelen en veel hebben aan uitwisseling met collega’s van andere organisaties.
Deze oproep is dus iets voor jou:
· Als je echte, duurzame gedragsimpact wil realiseren met je klimaatactie;
· Als je graag bijleert en met de opgedane kennis aan de slag wil gaan (en je dus bereid bent om je plannen bij te sturen als dat nodig blijkt);
· Als je je volledig kan vrijmaken en engageren voor het volledige leer-, doe- en begeleidingstraject. Dit omvat een 3-daags intensief Learning lab van The Good Wave op 6, 7 en 8 november (meer informatie vind je hier), 2 intervisies en individuele coaching tussen november 2024 en juni 2025. Nam iemand van je organisatie al deel aan een vorig Learning lab? Dan vragen we dat een nieuwe persoon van je organisatie deelneemt. Zo vergroot je immers het draagvlak van wat je leert in het lab, binnen je organisatie.
· Als je graag je ervaringen deelt met andere organisaties.
Doelgroep
Klimaat is geen kernthema van je organisatie, maar je organisatie heeft wel een groot publieksbereik, lokaal of regionaal, in Vlaanderen of in België en wil met haar acties doelgroepen (intern of extern, bestaand of nieuw) toch mobiliseren voor klimaatvriendelijke gedragsverandering (zie lager).
Daarbij denken we aan bijvoorbeeld zorginstellingen, middenveldorganisaties die geen milieu-organisatie zijn, vrouwenorganisaties, jeugdbewegingen, ziekenfondsen, etc.
Selectiecriteria
· Je beschrijft in je kandidaatsdossier welk publiek je beter wil leren kennen en waarom; welk ‘ander’ gedrag je wenst te stimuleren en hoe je hen wil bereiken.
· Je project gaat verder dan informeren en sensibiliseren en zet in op effectieve gedragsverandering rond een van deze vier thema’s: energieverbruik, zich verplaatsen, aankopen en voeding.
Hier vind je enkele voorbeelden van gedragsverandering waar acties op kunnen focussen. Elk niveau van gedragsverandering komt in aanmerking voor deze oproep.
· Projecten die louter (of voornamelijk) inzetten op het aankopen van materialen of éénmalige acties (bv. aankopen van materiaal voor geveltuinen, eenmalige workshops, isoleren van gebouwen, …) komen niet in aanmerking.
· Je kan geen steun aanvragen voor de reguliere werking van je organisatie en voor reeds lopende projecten, wel als het gaat om het bestaande publiek op een nieuwe manier te benaderen of een nieuw doelpubliek aan te spreken.
Wat zijn de ontvankelijkheidscriteria?
Met betrekking tot de indiener
· De indiener is een organisatie zonder commercieel oogmerk, gevestigd in België.
· Duurzaamheid of klimaat is geen kernactiviteit van je organisatie, maar je organisatie heeft wel een groot publieksbereik, zowel lokaal als regionaal in Vlaanderen of in België en je wil met je acties een bestaand of nieuw doelpubliek mobiliseren voor een klimaatvriendelijke gedragsverandering.*
· Je neemt deel aan het volledige leer- doe en begeleidingstraject en staat ervoor open om in een iteratief proces je project bij te sturen en te verbeteren.
· Je staat ervoor open om je geleerde lessen met andere organisaties te delen.
Met betrekking tot het project
· Je project richt zich tot concrete gedragsverandering rond een van deze vier thema’s: energieverbruik, zich verplaatsen, aankopen en voeding.
· Je project richt zich tot een volwassen doelgroep. Projecten die zich uitsluitend richten tot jongeren onder 18 jaar komen niet in aanmerking.
Let op: begin september 2024 wordt er een projectoproep gelanceerd die wél voor jongeren bedoeld is.
Met betrekking tot formele criteria
· Je project wordt online ingediend.
· Bij de vragen over budget: je kan dagen inbrengen dat je naar het Learning lab of intervisies komt.
· Je project wordt geïmplementeerd in België in de periode november 2024 – december 2025.
· Je project heeft niet tot doel om ideeën, acties of producten nadien commercieel te exploiteren.
Waarvoor kan je steun aanvragen?
Je kan steun aanvragen voor verschillende zaken, bijvoorbeeld:
· Aankoop van materialen;
· Ontwikkelen van website & communicatie;
· Logistieke zaken (bv. huur van zalen, catering, …);
· Vervoersonkosten van de deelnemers aan het project;
· Kosten m.b.t. verloning van medewerkers: enkel op voorwaarde dat deze kosten rechtstreeks verbonden zijn aan het initiatief waarvoor steun aangevraagd wordt.
· Etc.
Wat biedt de Stichting?
· Een leer-, doe- en begeleidingstraject met de andere laureaten en met coaches/experten dat bestaat uit een 3-daags Learning lab, 2 intervisies en individuele coaching.
· Een financiële steun voor je project tot € 20.000 afhankelijk van je budgettaire behoeften.
· Toegang tot een netwerk van organisaties die gelijkaardige projecten uitvoeren.
Voor deze oproep is een budget van € 200.000 voor financiële ondersteuning beschikbaar (voor 10 Nederlandstalige en Franstalige projecten samen). De onafhankelijke jury mag het totale budget gebruiken als zij voldoende kwaliteitsprojecten kan selecteren. Ze kan ook beslissen om maar een gedeelte van de beschikbare steun toe te kennen.
Kalender en praktische informatie
Project indienen: vanaf 10 juni 2024
Infomoment over de oproep:
- 19/8/2024 om 9u, via deze link
- 27/8/2024 om 12u, via deze link
Uiterste datum om een dossier in te dienen: 2 oktober 2024
Bekendmaking van de laureaten: 24 oktober 2024
Start leertraject: Learning lab The Good Wave
- 6, 7 en 8 november 2024 (inclusief 2 overnachtingen). Hou deze data alvast vrij. We verwachten dat je het volledige Learning lab kan volgen als je inschrijft op deze projectoproep.
Start individuele coachingstraject: Na het Learning lab start je individuele coachingstraject.
- Live intervisie: begin 2025
- Online intervisie: voorjaar 2025
- Event over ‘Geleerde lessen’: juni 2025
- Wavemaker sessie over wat je leerde uit je project (in samenwerking met 1 of meer van de andere laureaten): najaar 2025
Je kunt enkel een projectvoorstel indienen door online een kandidaatsdossier in te vullen. Dit vind je terug op onze site www.kbs-frb.be. Je kunt, als je dat wil, alvast het dossier opstarten om de vragen te bekijken, tussentijds opslaan en de vragen geleidelijk aan verder invullen. Je moet het wel definitief indienen op 2 oktober 2024.
Niet gevonden wat je zocht?
· Wil je enkel het Learning lab volgen (en geen financiële steun voor je project ontvangen)? Dat kan. Hier vind je meer info en kan je je kandidaat stellen.
· Of ben je tussen 18 en 25 en heb je een straf idee voor een klimaatactie die je voor 1.000 EUR kan uitrollen? Hiervoor verschijnt er begin september een projectoproep.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief of volg ons op LinkedIn om op de hoogte te blijven.
Heb je nog vragen?
· Voor algemene informatie (zoals praktische inlichtingen over het online indienen van een dossier) kan je terecht op het telefoonnummer 070 233 065 of proj@kbs-frb.be.
· Voor specifieke informatie over de inhoud van deze oproep, kan je contact nemen met:
o Nederlands: Anneke Ernon, T 02 549 02 02 of ernon.a@kbs-frb.be
o Frans: Marie-Catherine Michaux, T 02 549 03 06 of michaux.m@kbs-frb.be
Gaat deze oproep over klimaat of over milieu?
Het klimaat betreft de gemiddelde toestand van de atmosfeer in een bepaald gebied. Het gaat over de broeikasgassen zoals CO2 en methaan die zorgen voor een opwarming van het klimaat. Deze broeikasgassen komen vrij bv. bij de spijsvertering van koeien en andere herkauwers, of het verbranden van fossiele brandstoffen (bv. steenkoolcentrales, verwarmen op stookolie, rijden op aardgas, etc.). Als gevolg van de klimaatverandering kennen we zwaardere stormen, extreme regenval, extreme hittegolven, een stijgende zeespiegel, etc. Dit heeft dan weer impact op ecosystemen, landbouwopbrengsten, leefomstandigheden (denk bv. aan overstromingen), etc.
Het milieu heeft een bredere reikwijdte. Het verwijst naar de biologische leefomgeving waarin levende organismen (mensen, dieren, bomen, planten, …) zich ontwikkelen. Natuurlijke, kunstmatige en culturele omstandigheden hebben een impact op het milieu. Plastic afval in de zee, de groeiende afvalberg, overbevissing, etc. zijn milieuproblemen, maar geen klimaatproblemen, want ze doen ons klimaat niet opwarmen.
Klimaatopwarming kan effecten hebben op het milieu, zoals de verstoring van de waterkringloop, de aantasting van ecosystemen en habitatten, en het verlies van biodiversiteit. Bijvoorbeeld: ammoniak en vluchtige organische stoffen afkomstig uit de uitlaatgassen van auto’s kunnen leiden tot de verzuring van het grond- en oppervlaktewater, waardoor het ecosysteem van meren en vijvers verstoord kan worden, doordat dieren, planten en bomen erdoor kunnen sterven.
Hoewel er dus een nauwe link bestaat tussen klimaat en milieu, richt deze oproep zich prioritair op vraagstukken gerelateerd aan het klimaat.
Over de Koning Boudewijnstichting
Samen werken aan een betere samenleving.
De Koning Boudewijnstichting is een onafhankelijke en pluralistische stichting die actief is op zowel lokaal, regionaal, federaal, Europees als internationaal niveau. We willen de maatschappij ten goede veranderen en investeren daarom in inspirerende projecten en individuen. In 2021 gaven de Koning Boudewijnstichting en de Fondsen die ze beheert €132.541.857 steun aan 1.448 individuen en 3.508 organisaties voor projecten rond armoede, gezondheid, ontwikkeling, maatschappelijk engagement, erfgoed …
Verder organiseert de Stichting ook studiedagen, rondetafels en tentoonstellingen, deelt ervaringen en onderzoeksresultaten via (gratis) publicaties, gaat partnerschappen aan en stimuleert filantropie ‘via’ en niet ‘voor’ de Koning Boudewijnstichting.
4.116 personen in onze stuurgroepen, begeleidingscomités, bestuurscomités en onafhankelijke jury’s, stellen hun expertise ter beschikking. Hun vrijwillige inzet zorgt voor kwalitatieve keuzes, onafhankelijkheid en pluralisme.
De Stichting werd opgericht in 1976, toen Koning Boudewijn 25 jaar koning was.
Dank aan de Nationale Loterij en aan alle schenkers voor hun gewaardeerde steun.