Filantropische actie voor KMO’s

Een project van algemeen belang of een of meer specifieke organisaties steunen.

Uw KMO wil een specifiek project van algemeen belang of een of meer specifieke organisaties steunen?

Een filantropische actie voor KMO’s is dan ideaal, voor kleine of grote bedragen. Dit is een erg flexibele en snelle formule, waarbij de administratie tot een minimum beperkt blijft.

Looptijd

De filantropische actie voor KMO’s heeft een looptijd van een jaar, die kan worden verlengd op vraag van de initiatiefnemer.

Werking

De filantropische actie voor KMO’s wordt opgericht na goedkeuring van het Autonoom Comité voor Bedrijfsfilantropie van de Koning Boudewijnstichting. De Stichting beheert de middelen van uw filantropische actie, houdt zich bezig met de fiscale aspecten en staat u bij. Ze brengt de giften bijeen die worden overgemaakt op de rekening van uw filantropische actie en biedt u de zekerheid dat de organisatie uw giften correct besteedt en uw doelstellingen nastreeft. De Stichting levert voor uw onderneming een attest voor de belastingdienst af. Ze bestudeert de voorstellen voor steun van uw KMO en na akkoord voert ze die uit door de voorgestelde begunstigde(n) financieel te steunen.

Budget

Uw KMO verbindt er zich toe om jaarlijks een minimumbedrag van 10.000 euro te storten voor de filantropische actie. Om haar eigen activiteiten te financieren is de Koning Boudewijnstichting gemachtigd om jaarlijks een bedrag te factureren gelijk aan 5% van de gedane giften. Dit bedrag is degressief vanaf 100.000 euro aan gecumuleerde giften: 3% tussen 100.000 en 500.000 euro, 1% tussen 500.000 en 1 mio euro, en 0,5% boven 1 mio euro.

Fiscaliteit

Het vermogen van de filantropische actie bestaat uit een jaarlijkse bijdrage op rekening BE10 0000 0000 0404 van de Koning Boudewijnstichting. De stortingen van de KMO zijn fiscaal aftrekbaar van de belastbare winst (artikel 145/33 van het Belgisch Wetboek op de Inkomstenbelasting).

Contact

Carine Poskin
poskin.c@kbs-frb.be
+32 2 549 02 31

Verhalen
Engagement dat inspireert!

Hoe een voedselbos uit Zelem je terug naar de Seventies katapulteert: “We willen de mensen uit de buurt opnieuw dichter bij de natuur brengen”

De mensen uit de buurt zullen dus een cruciale rol spelen en zorgen ervoor dat het Voedselbos kan uitgroeien tot een ontmoetingsplaats en een ‘geniet-van-de-natuur’-plaats.
Nia Gelders
initiatiefneemster

Samen koken, samen genieten met de Authentieke Keuken

Dat is een van de doelen van ons project: mensen samenbrengen en zo de drempel verlagen voor anderstaligen om contacten te leggen en tegelijkertijd mensen kennis laten maken met andere culturen. Het is een manier om mensen te stimuleren en activeren. Veel nieuwkomers willen echt iets doen voor de maatschappij waarin ze wonen, ze willen tonen wat ze in hun mars hebben. En hier kunnen ze dat.
Sooi Gaethofs
Projectverantwoordelijke

Buurtbewoners trekken samen de kar

Lokaal

“De buurtkar creëert een laagdrempelige ontmoetingsplek die voor verbinding zorgt”
Vanessa Van De Vyver
Centrumleider Buurtcentrum De Griel