Burgermaatschappij

Verenigingsleven versterken op alle niveaus in België en Europa.

Verenigingen zijn essentieel voor onze democratie. Ze verbinden mensen en geven hen een stem in het maatschappelijke debat. De Koning Boudewijnstichting biedt verenigingen structurele en projectmatige ondersteuning om hun operationele capaciteiten te versterken en hun impact te vergroten.

We bieden financiële middelen en hulpmiddelen voor professionalisering van bestuur. Door informatie te verspreiden, versterken we de zichtbaarheid en positie van verenigingen in het publieke debat en bevorderen we de link tussen steunverleners en verenigingen. Kennisdeling en samenwerking stimuleren we door conferenties, workshops en netwerkevenementen. We pleiten voor de bescherming van verenigingsvrijheid en ondersteunen onderzoek om de behoeften van verenigingen beter te begrijpen.

Burgermaatschappij samengevat

• Tools voor professionalisering van bestuur
  • Informatie over verenigingen voor het brede publiek en onderzoek
  • Kennisdeling en samenwerking bevorderen
  • Bescherming van verenigingsvrijheid

Burgermaatschappij maakt deel uit van het programma Democratie

Projectoproepen

Fonds Aurore Ruyffelaere - Herfst 2024

Het Fonds werd opgericht om het leven en werk van Aurore Ruyffelaere in herinnering te houden. Aurore was als leerkracht geschiedenis erg begaan met herinneringseducatie.

Samen vlammen tegen eenzaamheid

Het DWW Fonds geeft jaarlijks steun aan projecten binnen een maatschappelijk thema. Dit jaar is dat 'Eenzaamheid'.

Bekendgemaakt

2022 Fonds Aurore Ruyffelaere

Bekendgemaakt

Kregen steun

Canisha

Met een hulphond gaat alles vlotter voor mensen met een motorische aandoening

Opleiden van hulphonden met het oog op de levenskwaliteit van mensen: meer zelfstandigheid, minder nood aan hulpmiddelen/personen, én meer inclusieve ontmoetingen.

Erat

Zelfredzaamheid verhogen van jongeren (18-28j) via jongerenwerking vzw Erat, Leuven

Focussen op digitalisering (uitleensysteem laptops voor studie/sollicitatie), gezonde voeding (leerkeuken bouwen) en mobiliteit (materiaal voor fietsherstelling kopen).

Terra-Therapeutica

Hoe vuiler de voeten, hoe gelukkiger het hart! (oud Engels spreekwoord)

De groene omgeving van kinderdagverblijf 'De Ketteflet' openstellen voor 60 kwetsbare buurtkinderen uit gezinnen in een klein appartement zonder groen en bewegingsruimte.

Partnerschappen, opdrachten en specifieke initiatieven

Social Profit Data Trust Fund

Het Social Profit Data Trust Fund wil een Belgisch platform creëren dat data van socialprofit-ondernemingen consolideert en de publicatie en statistische analyse ervan faciliteer…

Fondsen en filantropieformules

Bütgenbach - Dorfhaus Berg (Projectrekening)

Voor de verbouwing van het dorpshuis in Berg/Bütgenbach.

PEVR - OVK (Fonds Vrienden van)

Filantropen steunen preventieprojecten van OVK inzake verkeersveiligheid en begeleidingsprojecten voor slachtoffers en hun familie.