Publicaties
ZOOM Digitale maturiteit van het verenigingsleven in België
19 06 2019
Welk gebruik maken verenigingen van digitale tools? Belangrijkste resultaten van een enquête bij 700 leden van kleine en grote verenigingen die bezig zijn met de informaticastrategie van hun organisatie.
Waarover gaat het?
De snelle digitale innovatie transformeert de samenleving op een ingrijpende en complexe manier. De verenigingssector ontsnapt niet aan deze evolutie. Digitale toepassingen kunnen verenigingen performanter maken. Ze bieden mogelijkheden om op een andere manier met het doelpubliek te interageren en om het aanbod en de diensten te innoveren. Data en algoritmes kunnen inzichten bieden om zo de eigen werking bij te sturen. Maar hoe digitaal werken verenigingen in België al? In welke mate gebruiken zij digitale instrumenten en informatie voor het ondersteunen en vormgeven van de eigen werking?De Koning Boudewijnstichting wil verenigingen bijstaan in hun digitale transformatie en wenst daarom zicht krijgen op het digitale maturiteitsniveau van de verenigingssector in België. Op haar vraag bevroeg Profacts via een telefonische enquête daarom 700 personen van kleine en grote verenigingen die betrokken zijn bij het IT-beleid van hun organisatie. De respondenten werden geselecteerd uit een steekproef van 3.500 organisaties die zijn ingeschreven op www.goededoelen.be.