Verhaal

SheDidIt: onderneemsters met diverse roots zichtbaar maken

2020

Ze zijn er. Vele tientallen. Maar we zien ze niet: de onderneemsters en ambitieuze vrouwen met diverse roots die zich smijten, vaak in ondernemingen die het leven van anderen beter maken. Het platform SheDidIt schuift hen als rolmodel naar voren, zodat meisjes inspiratie vinden in hun eerlijke verhalen over hun successen en moeilijkheden. Het platform krijgt steun van de Koning Boudewijnstichting om uit te breiden.

Syrië: het land is synoniem geworden met uitzichtloze ellende. De Syrische Yara Al-Adib, een design-consultant die ondertussen Antwerpen haar thuis noemt, kent de medelijdende blikken die haar land oproept maar al te goed. Er moest toch een manier zijn om ook de rijkdom van haar vaderland te tonen aan Belgen. Ze begon From Syria with Love, een cateringbedrijf en sociale onderneming met Syrische vrouwelijke vluchtelingen, dat deze vrouwen een doel wil geven in hun nieuwe land, en hun de kans geven om het beste van hun oude land te delen.

Rolmodellen zoals Yara vinden was het uitgangspunt van SheDidIt. “Het heersende beeld van ondernemers is nog altijd wit en mannelijk”, zegt Lien Warmenbol van Markant, dat samen met Muslinked en Arteveldehogeschool de motor is achter het platform. “We moesten al erg goed zoeken om vrouwen met diverse roots te vinden die hun ambities en dromen waarmaken, terwijl we heel goed wisten dat ze er zijn.”

SheDidIt maakt deze onderneemsters en ambitieuze vrouwen zichtbaarder. “We schuiven hen als rolmodellen naar voren, zowel voor meisjes die nu in het middelbaar zitten en een keuze moeten maken voor hun toekomst, als voor de ontvangende samenleving die niet het juiste beeld heeft van deze vrouwen.” Het gaat niet alleen over onderneemsters pur sang, maar over alle vrouwen die op een ondernemende manier in het leven staan. Vrouwen die gaten zien in de maatschappij en die proberen te vullen.

Neem Zehra Özmen, die als adviseur bij Unizo leerkrachten en docenten helpt om jongeren tot ondernemen te inspireren, maar die in 2017 ook haar eigen basketbalploeg Lions Genk oprichtte. Daar staat talentontwikkeling centraal, via sport, uiteraard, maar ook met huiswerkbegeleiding en deelname aan technologieprojecten. Zehra is een van de rolmodellen die SheDidIt op de website en op sociale media zoals Facebook en Instagram naar voren schuift.

SheDitIt is in de eerste plaats een communicatiecampagne, maar het platform wil ook offline woekeren met inspiratie. Maandelijks worden ondernemers (in spe) samengebracht voor interactieve coaching. Leidraad voor die bijeenkomsten zijn de vragen die focusgroepen van vijfde-, zesde- en zevendejaars uit gewone klassen en OKAN-klassen voorgelegd kregen in een onderzoek over etnisch ondernemerschap van de Arteveldehogeschool. Wat zou hen motiveren om zelf ondernemer te worden en wat hen zou tegenhouden?

“Opvallend was dat jongeren meer drijfveren dan drempels zien”, zegt Lien Warmenbol. “De jongeren uit de OKAN-klas waren positiever dan jongeren met een migratieachtergrond die hier geboren zijn, vaak omdat ze in hun land van herkomst familieleden hebben gezien met een eigen zaak.” Ook opmerkelijk: maatschappelijke impact hebben en zelf een rolmodel zijn, teruggeven aan de samenleving, dat was voor hen het belangrijkst. “Meisjes met een hoofddoek bijvoorbeeld die werknemers die een hoofddoek willen dragen, willen aanwerven in hun eigen zaak.”

De bevindingen van de jongeren werden voor feedback voorgelegd aan de rolmodellen van SheDidIt. Het leverde een rist vragen en bezorgdheden op, bijvoorbeeld over work-life balance, over hoe je omgaat met twijfel als startende ondernemer, vragen die aan bod komen tijdens de coachingsessies. “Tijdens de sessies krijgen ze ook life hacks mee, waar ze tijd mee besparen en die helpen hun tijd efficiënter in te delen.”

SheDitIt ontwikkelde ook een spel voor scholen, Design your Business, dat de drempels en de drijfveren belicht met videootjes en met tips van de rolmodellen tijdens het spel. SheDidIt-rolmodellen bezoeken ook zelf scholen. Op grotere events worden vrouwelijke ondernemers met diverse roots samengebracht in een panel, met een moderator, om hun verhaal te doen, of worden speeddates georganiseerd zodat ze hun expertise met andere vrouwen kunnen delen.

Het hebben van andere roots was in hun ondernemersparcours zeker niet altijd makkelijk. Dat ondervond ook duizendpoot Claudia Pahola Herrera Montoya, docent aan Luca School of Arts, dansinstructeur, make-up- en nagelstylist en eigenaar van Herrera77. Ze werkte meer dan anderen om zichzelf te bewijzen. Stilstaan was geen optie, en altijd had ze een plan B klaar, voor wanneer A niet haalbaar bleek. Toch speelt de campagne in haar naam de diversiteit van deze ondernemers niet meteen uit. “Met SheDidIt hebben we het bewust flou gehouden. Deze vrouwen willen aangesproken worden op wat ze doen, op wat ze bewezen hebben. Ja, er zijn verschillen met witte onderneemsters, maar ze delen dezelfde drive, dezelfde ingesteldheid om voor hun ding te gaan.”

“Deze vrouwen willen aangesproken worden op wat ze bewezen hebben. Ja, er zijn verschillen met witte onderneemsters, maar ze delen dezelfde drive.”
Lien Warmenbol
Projectcoördinator platform SheDidIt

SheDitIt begon met zeven rolmodellen, maar breidt nu uit. Met de steun van de Koning Boudewijnstichting wil het platform zoveel mogelijk gezichten naar voren schuiven en een inhoudelijke switch maken in de richting van nieuwkomers. Er is ook een databank, een talent pool om onderneemsters, in de brede zin van het woord, met diverse roots in de kijker te zetten. “Maar ook daar plakken we ze dat etiket niet op. We willen dat vertrokken wordt vanuit hun sterktes.”

SheDidIt kreeg steun van het Fonds Mijorija, beheerd door de Koning Boudewijnstichting. Het Fonds Mijorija werd opgericht in 2019 met een kapitaal van 250.000 euro. Tot nu toe heeft het Fonds 3 projecten gesteund voor een totaalbedrag van 150.000 euro, waarvan 50.000 euro voor Shedidit. Vanuit een persoonlijke overtuiging van de Stichter dat migratie een enorm potentieel met zich meebrengt, wil het Fonds inzetten op een positieve benadering van migratie bij jongeren. Meer in bijzonder zal het Fonds in het kader van migratie projecten en initiatieven ondersteunen die deze jongeren willen integreren in de samenleving door hen te begeleiden in het ontwikkelen van hun competenties en het aanvatten van een opleiding.

Andere verhalen
Engagement dat inspireert!

Fonds MiJoRiJa: hoop voor jonge dromers op de vlucht

Europese migratie

“Vluchtelingen en migranten hebben veel competenties, ik wil het talent van die jongeren niet verloren zien gaan.”
Rik Jans
Oprichter Fonds MiJoRiJa

EPIM COVID-19-initiatief: solidariteit met de meest kwetsbare vluchtelingen in Griekenland

Europese migratie

“Het leven in de Griekse vluchtelingenkampen was al zwaar. Een corona-uitbraak aanpakken, in deze moeilijke omstandigheden, brengt extra risico’s met zich mee.”
Elli Xenou
Dokters van de Wereld Griekenland

Andere Fondsen en filantropieformules

Uccle - Belgian Presidents' Organization asbl (Projectrekening)

voor de opvang van 100 Oekraïense gezinnen (onderdak, voedsel, vervoer)

Ixelles - BEforUkraine asbl (Projectrekening)

Bijstand aan de Oekraïense bevolking en in het bijzonder aan de personen die door het conflict in Oekraïne ontheemd zijn geraakt : materiële, logistieke en administratieve steun