L’égocentrique 2, een schilderij van Evelyne Axell vervoegt de collectie van de Koning Boudewijnstichting

De Koning Boudewijnstichting kondigt de verwerving aan van L’égocentrique 2, een krachtig werk van de Belgische Popartkunstenares Evelyne Axell. Deze aanwinst werd mogelijk gemaakt dankzij de genereuze steun van het Fonds Isabelle en Philippe Dewez, beheerd door de Koning Boudewijnstichting, en zal vanaf 21 mei 2025 worden tentoongesteld in de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België in Brussel (KMSKB).
Met deze toevoeging krijgt de collectie van de KMSKB een belangrijke impuls. L’égocentrique 2 is niet alleen een visueel opvallend werk, maar ook een uitgesproken feministisch statement. Axell, afkomstig uit Namen, staat bekend om haar gedurfde en vernieuwende benadering van Popart, waarin vrouwelijke seksualiteit en zelfbeschikking centraal staan.
Het werk is een herinterpretatie van Le Galet van René Magritte, waarin diens echtgenote Georgette in een erotische pose wordt afgebeeld. Axell keert dit mannelijke perspectief om en plaatst de vrouw als actieve protagonist in haar eigen genot. Door het werk te hernoemen tot L’égocentrique, eigent ze zich het beeld van de vrouw toe en transformeert ze het tot een viering van vrouwelijke subjectiviteit.
Axell’s artistieke taal is doordrenkt van de geest van de jaren zestig: experimenteel, vrijgevochten en technisch vernieuwend. Ze combineert collage en schilderkunst op een manier die René Magritte ongetwijfeld zou hebben gewaardeerd. Na haar carrière als actrice en presentatrice vond Axell haar ware roeping in de beeldende kunst, aangemoedigd door Magritte zelf.
Met L’égocentrique 2 brengt Axell een bevrijdend en eigentijds vrouwbeeld tot leven. Ze benut het visuele vocabularium van de pin-up – vaak geassocieerd met mannelijke fantasieën – om een vrouwelijke blik op erotiek te formuleren. Het resultaat is een werk dat even esthetisch als ideologisch krachtig is.
Download hier de HR-foto van het werk.
Deze verwerving is des te betekenisvoller omdat het de eerste keer is dat een werk van Evelyne Axell wordt opgenomen in de collectie van de Koning Boudewijnstichting. Als een van de weinige vrouwelijke vertegenwoordigers van de Popart in België, verdient haar werk een prominente plaats in het nationale kunstpatrimonium. Het werk nodigt uit tot reflectie over de rol van de vrouw in de kunstgeschiedenis en biedt een frisse blik op de Belgische Popart.
L’égocentrique 2 is vanaf 21 mei 2025 toegankelijk voor het publiek in het KMSKB, dat dan 3 nieuwe zalen opent. Het werk van Axell is opgenomen in de zaal die gewijd is aan de meest recentste aankopen en aankooppolitiek. Verschillende leidende krachtlijnen komen naar voren in deze zaal, vaak nauw met elkaar verbonden. De eerste is gericht op het versterken van de aanwezigheid van vrouwelijke kunstenaars, die nog steeds sterk ondervertegenwoordigd zijn, hoewel zij vanaf het begin een bepalende rol hebben gespeeld in de ontwikkeling van de hedendaagse kunst. Dit is ook een aandachtspunt voor de KBS. Zo verwierf de Koning Boudewijnstichting recentelijk meerdere werken van vrouwelijke kunstenaars: naast deze Evelyne Axell kocht de KBS ook een tapijt van Elisabeth De Saedeleer aan, kunstwerken van Anne-Mie Van Kerckhove, via het Fonds PASF, een Mariabeeldje van Maria Faydherbe en kreeg het via een schenking ook een schilderij van Judith Leyster. Daarnaast wil het museum in de presentatie haar dankbaarheid tonen voor de mecenassen en kunstenaars die hebben bijgedragen tot de verrijking van de collectie.
Fonds Isabelle en Philippe Dewez: kunst toegankelijk maken voor iedereen
Het Fonds Isabelle en Philippe Dewez, beheerd door de Koning Boudewijnstichting, heeft het werk van Evelyne Axell aangekocht met als doel het te bewaren én toegankelijk te maken voor iedereen via de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België in Brussel.
Het Fonds streeft ernaar om kunstwerken toegankelijk te maken voor het brede publiek en ze door te geven aan toekomstige generaties door ze ter beschikking te stellen van Belgische musea. Zo ondersteunt het Fonds de financiering van aankopen voor zowel de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België als het Museum van Elsene.
“Ons doel is om deze twee musea te helpen hun collecties aan te vullen”, aldus Philippe Dewez.