Barometer van de Verenigingen
De Barometer van de verenigingen is een periodieke studie uitgevoerd op vraag van de KBS en peilt tweejaarlijks naar de financiële situatie van de verenigingssector.
Waarover gaat het?
De Barometer van de verenigingen peilt sinds 2010 elke twee jaar naar de financiële gezondheid van het verenigingsleven in België. De studie onderzoekt onder meer het type en aandeel van de aanwezige financieringsbronnen, financiële moeilijkheden, reserves en de impact van het economisch klimaat op het personeels- en vrijwilligersbeleid.
Wie wordt er bevraagd en hoe wordt de studie uitgevoerd?
Voor deze studie worden directeurs en bestuursleden van 700 verenigingen in België telefonisch bevraagd. De verenigingen zijn actief op verschillende domeinen: sociaal; gezondheid (ziekenhuizen niet inbegrepen); cultuur en vrije tijd; ontwikkelingssamenwerking; leefmilieu en dierenwelzijn.
De bevraagde verenigingen zijn geregistreerd op www.because.eu, een website van de Koning Boudewijnstichting waar goede doelen zich gratis kunnen registreren om de transparantie over de gegevens en de werking van verenigingen en stichtingen te vergroten en om verenigingen meer visibiliteit te geven.
Het belang van een periodieke studie
De periodieke tweejaarlijkse uitvoering van de Barometer laat toe om de financiële situatie van verenigingen over de jaren heen te vergelijken en de impact van maatschappelijke en economische tendensen op hun functioneren van kaart te brengen. Op die manier is het mogelijk om evoluties in de sector van dichtbij op te volgen.
Waarom deze Barometer van de verenigingen?
Verenigingen spelen een belangrijke rol in het ontwikkelen van antwoorden op maatschappelijke uitdagingen en het versterken van de democratie. Het economisch gewicht van verenigingen is aanzienlijk en ze zijn ook belangrijke werkgevers. Verenigingen dragen bovendien bij aan sociale cohesie en gevoelens van betrokkenheid en welbevinden bij burgers. Verenigingen zijn dus een essentieel onderdeel van het maatschappelijk weefsel. Het periodiek in kaart brengen van de financiële situatie van de sector en het delen van de resultaten leidt tot meer transparantie in de sector en tot inzichten die relevant kunnen zijn om de sector beter te ondersteunen.
Het Observatorium van het maatschappelijk engagement
De Barometer van de verenigingen is één van de instrumenten van het Observatorium van het maatschappelijk engagement, dat in 2012 door de Koning Boudewijnstichting werd opgericht om de contouren, opportuniteiten en uitdagingen van het middenveld te monitoren en in kaart te brengen.
Ipsos voert momenteel interviews uit en de resultaten zullen in januari 2025 worden gepubliceerd op de website van de Koning Boudewijnstichting.
Partner(s)
De Barometer van de verenigingen wordt op vraag van de Koning Boudewijnstichting uitgevoerd door onderzoeksbureau Ipsos.