Digitale Inclusie. Essentiële Diensten Online: Toegankelijk voor iedereen?
Digitale Inclusie: de toegankelijkheid van essentiële diensten online
Waarover gaat het?
De digitalisering van alledaagse handelingen is de jongste jaren in een ongezien tempo toegenomen. De Covid-19 crisis heeft deze tendens nog versterkt. Een stijging van de internettoegang, vooral bij kwetsbare gezinnen, is zichtbaar. Maar toegang tot internet betekent niet noodzakelijk dat men ook voordeel haalt uit digitale dienstverlening. Personen met een laag opleidings- en inkomstenniveau zijn het meest kwetsbaar: zij profiteren slechts zeer gedeeltelijk van de mogelijkheden die de digitalisering van essentiële diensten biedt.
Alle betrokken actoren dragen een gedeelde verantwoordelijkheid: ervoor zorgen dat niemand aan de zijlijn moet blijven staan. Het is dan ook van wezenlijk belang te zorgen dat digitale dienstverlening toegankelijk en gebruiksvriendelijk is. Maar ook het blijven aanbieden van andere toegangsvormen tot deze diensten is essentieel.
De studie Essentiële diensten online: toegankelijk voor iedereen? werd uitgevoerd op initiatief van de Koning Boudewijnstichting. Ze focust op de vormen van ongelijkheid bij het gebruik van essentiële diensten online en de voordelen die ze bieden. De studie is gebaseerd op de beschikbare gegevens van het jaar 2020 op nationaal en gewestelijk niveau. Die werden verder uitgediept door een team van onderzoekers van het IACCHOS-instituut van de UCLouvain, in samenwerking met de VUB.
Bekijk hier de sensibiliserende kortfilm “Ik kom van een andere planeet” in het thema van digitale inclusie, een realisatie van Yves Dorme met de steun van de Koning Boudewijnstichting, op YouTube.