Verhaal

Logopedie op maat van anderstalige kinderen

Logopedisten begeleiden vandaag niet alleen kinderen met een handicap. Ze ondersteunen ook het gezin zodat de dagelijkse interacties optimaal verlopen. Een belangrijke opdracht die ouders niet altijd goed begrijpen, vooral als ze een migratieachtergrond hebben. Het revalidatiecentrum Comprendre et Parler speelt in op de behoeften van deze doelgroep, met steun van het Fonds Dr. Daniël De Coninck, beheerd door de Koning Boudewijnstichting.

In het revalidatiecentrum Comprendre et Parler werkt Pauline van der Straten Waillet als logopediste met erg jonge dove kinderen. “We komen in actie vanaf de eerste levensmaanden, zowel in het centrum als thuis. We zoeken vooral manieren om de voorwaarden voor taalontwikkeling te ondersteunen, met andere woorden de non-verbale vaardigheden die leiden tot taal: visueel contact, wisselen van beurt of spreker, bewust worden van objectpermanentie, gedeelde aandacht… Het is belangrijk dat ouders reageren op dit voortalige gedrag van hun kind. Als het kirt bijvoorbeeld of voorwerpen aanwijst met zijn vingertje.”

Pauline en de andere logopedisten proberen dit tijdens de vroeginterventie uit te leggen aan de ouders. Dat is niet altijd evident, zeker niet wanneer de ouders een migratieachtergrond hebben. “Soms kenden ze niet zoiets als een logopedist in hun land van herkomst, ze kunnen er zich geen voorstelling van maken. Sommigen spreken ook weinig tot geen Frans. Maar we werken net vaker met deze doelgroep: ongeveer 40% van de kinderen in het centrum Comprendre et Parler is niet eentalig Franstalig.”

Geïllustreerd materiaal

Taalkundige en culturele verschillen brengen veel logopedisten van de wijs. Ze zijn op zoek naar tools om efficiënter samen te werken en te communiceren met dit publiek. Zo kwam Pauline op het idee om samen met het Fonds Daniël De Coninck een project uit te werken dat de behoeften van logopedisten op dit vlak in kaart brengt en tools ontwikkelt als antwoord daarop. Ze maakte een literatuuroverzicht over logopedie voor gezinnen met een migratieachtergrond en tweetaligheid bij kinderen met een auditieve handicap. Daarnaast ontmoette ze ook logopedisten en ouders met een migratieachtergrond. “Logopedisten willen materiaal met tekeningen of materiaal in verschillende talen om advies te kunnen geven aan ouders, zoals herformuleren wat een kind heeft gezegd. Ze zoeken ook voorbeelden van interacties tussen ouders en kinderen op video. Een andere behoefte, vooral ten opzichte van leidinggevenden, is meer tijd om met die gezinnen te werken.”

De geïnterviewde ouders zeggen over het algemeen dat ze tevreden zijn over de hulp. Degenen die weinig Frans spreken willen graag het werk van de logopedist en het doel van de verschillende activiteiten beter begrijpen. Verklarend materiaal, zelfs in het Frans, kan nuttig zijn, want ze vinden vaak wel iemand die het voor hen kan vertalen (met inbegrip van vertaalprogramma’s), maar nog beter is de aanwezigheid van een tolk op sleutelmomenten.

Hiaten vullen

Tijdens haar onderzoek merkte Pauline dat er eigenlijk al heel wat bestaat. “Ik heb veel voorlichtingsmateriaal gevonden, bijvoorbeeld van organisaties uit Frankrijk of Québec dat vertaald was, met ook affiches en video’s voor ouders. Er is ook veel nuttige informatie voor professionelen maar die zit zowat overal verspreid op het internet. Ik wil een website opzetten die al deze informatie samenbrengt zodat ze makkelijk kan geraadpleegd worden. Er zijn echter nog lacunes waarvoor we zelf materiaal moeten uitwerken (over de klassieke stappen in de taalkundige ontwikkeling van tweetalige kinderen of de rol van de logopedist bij de begeleiding van de ouders) met de hulp van een illustratrice die gespecialiseerd is in pedagogische tekeningen. Het materiaal zal worden vertaald in drie talen, namelijk Arabisch, Turks en Pools. Het is ook nuttig voor professionelen die werken met tweetalige kinderen met andere handicaps dan doofheid.” Deze tools worden verspreid via vakverenigingen van logopedisten, gespecialiseerde Facebookpagina’s…

"Het is essentieel in ons werk met dove kinderen rekening te houden met hun migratieachtergrond."
Pauline van der Straten Waillet
Logopediste in het revalidatiecentrum Comprendre et Parler

Pauline wil ook graag uitlegvideo’s maken. Er is te weinig budget om professionele videomakers in te huren maar ze overweegt een samenwerking met hogescholen. Ze zal de conclusies in een wetenschappelijke synthese gieten. Die kan worden voorgesteld tijdens workshops en conferenties, want zelfs professionelen hebben nog veel vastgeroeste ideeën over werken met tweetalige kinderen. Op termijn wil ze zelfs een voortgezette opleiding over logopedie organiseren voor tweetalige kinderen.

Over het Fonds Dr. Daniël De Coninck

Het Fonds Dokter Daniël De Coninck, beheerd door de Koning Boudewijnstichting, investeert in een toegankelijke, kwaliteitsvolle en humane eerste lijn. Zo wil het de gezondheid en de levenskwaliteit van iedereen met een zorg- of ondersteuningsnood in de thuissituatie verbeteren en zorg- en welzijnsprofessionals ondersteunen. Het Fonds wil een zo groot mogelijke impact. Het steunt en ontwikkelt eigen initiatieven en initiatieven van derden, die zijn gericht op het ondersteunen van professionals in de eerste lijn, op het behouden of verbeteren van de levenskwaliteit van zorgbehoevenden en op kennisopbouw over de eerste lijn.

Andere verhalen
Engagement dat inspireert!

Brusetta: een initiatief voor vaders en brussen van kinderen met een handicap

Personen met een beperking

“Het is verrassend en indrukwekkend hoeveel deugd iedereen hier van heeft. Een bewijs dat er grote nood aan is.”
Karl Zwinnen
vader van de elfjarige Victor, een zoon met een visuele beperking

Verhaal Louka & Swala

Personen met een beperking

"Als ik overprikkeld raak, aai ik Swala. Het feit dat ze er is, is een heel grote bron van rust."
Louka

Vandaag sta ik mezelf toe het te zeggen

Personen met een beperking

“Ik wil andere ouders van een kind met een handicap zeggen dat ze moeten genieten van die momenten of die plaatsen waar ze hun pijn even kunnen vergeten, waar ze kunnen praten en hun dagelijkse beslommeringen even op waakvlam zetten. Dat is essentieel.”
Caroline Cotman-Persoons
Mama van een dochter met een handicap

Andere projectoproepen

Opleiding assistentie en blindgeleidehonden

Ondersteuning voor de opleiding van blindgeleidehonden en assistentiehonden

Open

Projectoproep “Visuele handicap & Inclusie”

Voor meer toegankelijke vrijetijdsactiviteiten voor personen met een visuele beperking.

Open

Auditieve Handicap & Inclusie

Voor meer toegankelijke vrijetijdsactiviteiten voor dove en slechthorende personen

Open

Andere Fondsen en filantropieformules

Ohana Children (Fonds Vrienden van)

Filantropen steunen projecten van Ohana Children, die recreatieve activiteiten en uitstapjes aanbiedt voor ernstig zieke of gehandicapte kinderen en hun broers en zussen.

Andere persberichten