Gezond Leven

Investeren in preventie en gezondheidsbevordering, vooral bij kinderen en jongeren.

Wie gezond leeft voelt zich beter, zowel fysiek als mentaal. Maar niet iedereen heeft dezelfde mogelijkheden om gezond te leven. Via de actie van Fondsen die ze beheert zet de Koning Boudewijnstichting zich in voor preventie en gezondheidsbevordering, vooral bij kinderen en jongeren.

Onze acties

• projecten ondersteunen die kinderen en jongeren aanmoedigen om gezond te eten en voldoende te bewegen;
  • onderzoek naar gezondheidsbevordering en preventie van ziekten stimuleren.

Gezond leven maakt deel uit van het programma Gezondheid

Projectoproepen

Hoe kunnen initiatieven voor ziektepreventie en gezondheidspromotie in psychiatrische ziekenhuizen gestimuleerd worden?

Steun onderzoek naar gezondheidspromotie en ziektepreventie in psychiatrische ziekenhuizen.

Loopt binnenkort af!

Fonds BYX – ‘Niet rond de pot draaien!’ - Basisscholen

Steun aan de basisscholen van de Federatie Wallonië-Brussel die zich inzetten om de staat, toegang en het beheer van hun toiletten te verbeteren.

Bekendgemaakt

Promotie van een gezond voedingspatroon en van voldoende lichaamsbeweging

Oproep voor projecten die gezonde voedingsgewoonten en voldoende lichaamsbeweging bevorderen bij kinderen en jongeren

Bekendgemaakt

Kregen steun

Donatienne Janne d'Othée

Keloa

Workshops voor ouders van een kind met kanker.

Run for Hope

Snoezelkar / Chariot Sensoriel

Ontwikkeling Snoezelkar met sensorische hulpmiddelen om angst, stress, woede bij jonge patiënten te verdrijven.

Collège Sainte-Gertrude

Bewustmakingscampagne en renovatie hoofdtoiletten in College Sainte-Gertrude, Nijvel

Inzetten op een genderinclusief toiletgebouw en meer gesloten wc's, en installeren van droge (waterbesparende) urinoirs, met betrokkenheid van leerlingen/ouders,

Fondsen en filantropieformules

Love Health Center (Fonds Vrienden van)

Filantropen steunen projecten van het Love Health Centre, die iedereen sensibiliseren, steunen en begeleiden bij zijn intieme, relationele en seksuele ontplooiing.

Herent - 't Groeihuis - "Vruchtbare Aarde" (Projectrekening)

De organisatie heeft last van opstijgend vocht in de buitenmuren van haar gebouw en wilt het probleem grondig aanpakken.

Justine Henin Foundation (Fonds Vrienden van)

Filantropen steunen projecten van de private stichting Justine Henin Stichting, die sport voor zieke en gehandicapte kinderen bevordert.

Press Releases

Koning Boudewijnstichting voert vanaf 1 januari 2024 de vergadervrije vrijdagochtend in

07 12 2023

Medewerkers van KBS krijgen vanaf januari 2024 op vrijdagochtend focustijd om zich in dossiers in te werken, te studeren en te innoveren, werk in te halen of even te onthaasten.

12 scholen en organisaties zetten jongeren aan om evenwichtig te eten en te sporten

23 08 2022

Het Fonds Voeding en Gezondheid van de Federatie van de Voedingsindustrie steunt 12 projecten die gericht zijn op evenwichtige voeding en voldoende beweging.

Bijna 1 miljoen euro om het welzijn van eerstelijnsprofessionals te bevorderen

14 04 2022

Het Fonds Dr. Daniël De Coninck steunt met bijna 1 miljoen euro praktijkgerichte projecten op korte termijn, die het welzijn van eerstelijnsprofessionals bevorderen.

Verhalen

Kosmotive: de gezondheid van meisjes en vrouwen in Rwanda verbeteren

Gezond Leven

”KosmoPads, dat is weigeren te aanvaarden dat je niet naar school of naar het werk kan omdat je ongesteld bent.’’
Blandine Umuzranenge
Kosmotive

In Kinshasa bestrijden vrijwilligers de angst voor verbanning wegens hiv/aids

Gezond Leven

"Aidspatiënten worden nog steeds geconfronteerd met stigma's en afwijzing. In een PODI kunnen we zonder schaamte praten met andere leden van de gemeenschap."
Jean Lukela
Oprichter van het nationale netwerk van gemeenschapsgroepen van aidspatiënten