Focuslanden Afrika: Benin, Burundi, DR Congo, Senegal, Togo

Projecten van algemeen belang ondersteunen in Centraal- en West-Afrika en plaatselijke leiders versterken.

Naast DR Congo en Burundi horen ook Benin, Togo en Senegal bij de landen in Afrika die voorrang krijgen in de activiteiten van de Koning Boudewijnstichting. Wij ondersteunen projecten die sociale impact en economische zelfredzaamheid bevorderen, en die rekening houden met de klimaatverandering. Wij ondersteunen leaders van de plaatselijke burgersamenleving (individuen, organisaties, sociale-economiebedrijven) en bevorderen het kennisdelen bij hen. Om onze impact te vergroten, werken wij samen met andere partners en filantropische organismen, via Myriad, alliantie voor grensoverschrijdende schenkingen.

Onze acties

• particulieren, organisaties en bedrijven begeleiden die de levensomstandigheden van de bevolking in Afrika willen verbeteren;
  • financiële en/of technische steun bieden aan organisaties en leaders van de civiele samenleving voor hun ontwikkelingsprojecten of hun algemene werking;
  • leningen en bankgaranties toekennen aan spelers van de burgersamenleving. Meer informatie in ons subprogramma Ondernemingen voor ontwikkeling;
  • goede praktijken en netwerkvorming tussen de spelers van het maatschappelijke middenveld bevorderen.

Focuslanden Afrika: Benin, Burundi, DR Congo, Senegal, Togo maakt deel uit van het programma Internationaal

Meer informatie op kbfafrica.org en myriad.org

Kregen steun

Universud positif asbl / Clinique Pédiatrique de Mbujimayi

DR Congo, onderzoeks- en opleidingscentrum sikkelcelziekte

Oprichting en uitrusting van een onderzoeks- en opleidingscentrum inzake sikkelcelziekte.

Idiofa Lobi

Faja Lobi, Idiofa

Steun voor het project voorbereidende werken voor het uitbouwen van een communautaire site stadstuinbouw.

Organisation Congolaise des Ecologistes et Amis de la Nature - OCEAN

DR Congo: waardeketen van cassave en andere gewassen verbeteren

Verbetering van de waardeketen van cassave en aanverwante gewassen om de lokale economie te ondersteunen.

Fondsen en filantropieformules

Simon T (Fonds)

Steun voor initiatieven die hulp bieden aan kinderen en jongvolwassenen in armoede in Afrika.

Coelio (Fonds Vrienden van)

Filantropen steunen projecten van Coelio die de ontwikkeling van spijsverterings- en laparoscopische chirurgie bevordert.

Willy en Louise De Cocker-Vande Kerkhove (Fonds)

Hulp voor slechthorenden en doven, in België en in de rest van de wereld.

Verhalen

Congo helpen op de digitale trein te springen

Focuslanden Afrika: Benin, Burundi, DR Congo, Senegal, Togo

"Je kan hier afstuderen aan de universiteit zonder ooit één computer te hebben aangeraakt."
Samy Mwamba
mede-oprichter van Itot Africa

Data verzamelen in de strijd tegen ondervoeding

Focuslanden Afrika: Benin, Burundi, DR Congo, Senegal, Togo

"Officieel is één op de twee kinderen ondervoed maar het is het zichtbare deel van de ijsberg, de reële cijfers liggen nog hoger."
Dokter Adolphe Nyakasane
directeur van de ngo Kesho Congo