Elders in Afrika

Filantropen begeleiden die zich willen inzetten voor het algemeen belang in Afrika.

Afrika is een van de continenten waar de Koning Boudewijnstichting internationaal het meest intensief mee bezig is, overeenkomstig de wensen van de filantropen en de schenkers die zich samen met ons inzetten. Naast de landen die we prioritair begunstigen ondersteunen we ook elders in Afrika projecten van algemeen belang in verschillende domeinen: gezondheid, armoedebestrijding, onderwijs, economie, klimaat… Om onze impact te vergroten werken we samen met andere partners en filantropische organisaties, via Myriad, alliantie voor grensoverschrijdende schenkingen.

Onze acties

• particulieren, organisaties en bedrijven begeleiden die willen helpen de levensomstandigheden van de bevolking in Afrika te verbeteren;
  • lokale individuen en organisaties ondersteunen die bijdragen aan de groei in hun land;
  • leningen en bankgaranties toekennen aan spelers van de burgersamenleving. Meer informatie in ons subprogramma Ondernemingen voor ontwikkeling.

Elders in Afrika maakt deel uit van het programma Internationaal

Meer informatie op
kbfafrica.org
myriad.org

Kregen steun

Project gynaecologie, Burkina Faso

Werking van het centrum voor gynaecologie van Dr. Alice Nikiema versterken.

Mediatheekproject in het college/lyceum van Aghbalou, in de Ourikavallei, Marokko

Het mediatheekproject omhelst het bouwen van 2 studiezalen waar leerlingen onder toezicht van de vereniging Toubkal Avenir, kunnen werken.

Hulp na aardbeving Al Haouz, Marokko

Marokko: Compensatie oogstverlies en steun voor hernieuwde economische activiteit na de aarbeving in Marokko.

Fondsen en filantropieformules

Mapinga Health Project (Projectrekening)

In Bagamoyo, Tanzania, wordt een grote nieuwe haven gebouwd met een speciale economische zone. Dit project beoogt basisgezondheidszorg voor de arbeiders op de site.

Forest - Les QUIDAMS ASBL (Projectrekening)

Het Cultureel Centrum PAN-TAABO biedt voorstellingen, enz. In samenwerking met de vzw Les Quidams wil het centrum het nodige materiaal aanschaffen voor zijn ontwikkeling.

Ixelles - Fondation Ol Lentille Belgium (Projectrekening)

Het doel is de bevordering van onderwijs voor kinderen, met bijzondere aandacht voor meisjes, in het noorden van Kenia.

Verhalen

Epilepsie in Rwanda uit de schaduw halen

Elders in Afrika

“Voor veel Rwandezen zijn epilepsieaanvallen het gevolg van een vervloeking of een poging tot vergiftiging. Patiënten worden gestigmatiseerd, gemarginaliseerd en geschuwd.”
Dr. Fidèle Sebera
Neuroloog

Teruggrijpen naar het verleden van Congo om een toekomst te bouwen

Elders in Afrika

“Onze burgers hebben zich nooit willen onderwerpen.”
Elikia M’Bokolo

Een juridische identiteit voor iedereen

Azië en Australië Elders in Afrika Latijns-Amerika en Caraïben

"We willen de systematische geboorteaangifte stimuleren bij ouders, lokale gemeenschappen en overheden in Sub-Saharaans Afrika.”
André Franck Ahoyo
Fonds Urgentie Identiteit Afrika